Igår presenterade Volvo sitt resultat för 2021 och man kunde rapportera sin högsta omsättning och lönsamhet någonsin för helåret. Volvo redovisade också andelen helt eldrivna modeller sålda under året.
Flest modeller i den laddbara serien Recharge såldes under årets fjärde kvartal. Då var 28 procent plugin-hybrider och sex procent rena elbilar. Sett till helåret stod plugin-hybrider för 23 procent och andelen helt elektriska elbilar för fyra procent.
– Vi har sålt varje elbil som vi har byggt. Strategien har alltid varit att erbjuda PHEVs först eftersom det fortfarande finns problem med laddningsnätverken, sa Håkan Samuelsson under presentationen. Han fortsatte framåtblickande:
– Vi har en mycket hög andel laddbara fordon. Vi har nu en ny 40-seriebil som är helt elektrisk, vi har ett nytt flaggskepp på gång som kommer att bli helt elektriskt, och sedan något som är i storleken av en ”20”-modell. Det kommer att vara ett stort bidrag till våra volymer. Vi är på banan!
Det nya flaggskeppet kommer Volvo presentera i år. Det har beskrivits som en mer strömlinjeformad modell och helt anpassad för att vara en elbil. Trots strömlinjeformen så lovar Volvo en hög modell som ska vara enkel att ta sig i och ur.
Dubbla antalet elbilar
2021 sålde Volvo 25 700 rena elbilar av antingen XC40 Recharge eller C40 Recharge. Men volymerna av elbilar ska öka. Efter sommaren kommer den årliga produktionskapaciteten kunna nå 150 000 elbilar.
När Volvo om ett år summerar 2022 ska man ha dubblerat försäljningen av helt elektriska bilar. Det innebär att ungefär en av tio nya Volvo-bilar ska vara en elbil.
Kommentera