Under de senaste åren har det pågått en kapplöpning om att vara först att lansera en helt eldriven pickup. Det är främst de amerikanska biltillverkarna Tesla, Ford och Rivian som tävlat. Först ut blev Rivian, följt av Ford.
Men även kinesiska biltillverkare har gett sig in i kampen. Snart kommer till exempel en helt eldriven pickup från Maxus till Sverige. Idag blir det också känt att Volvo-ägaren Geely har arbetat på en pickup.
Idag presenterar Geely det nya bilmärket Radar Auto. Ett helt nytt bilmärke som ska fokusera på eldrivna pickuper, suvar och fyrhjulingar för en aktivare livsstil. Radar är ett märke med elbilar som är skapade för friluftsliv och äventyr, betonar Geely i ett pressmeddelande.

– Radars produktportfölj är fokuserad på eldrivna pickuper och stadsjeepar. Denna riktning utmanar oss att blanda funktionalitet och användbarhet med estetisk form. Vårt mål är att låta Radar-förare vidga sina vyer och utforska naturen på ett hållbart sätt, kommenterar chefsdesigner Peter Horbury.
Den första modellen från Radar är pickupen RD6. Den bygger på Geelys plattform SEA som bland annat sitter i Zeekr 001. RD6 kommer att erbjudas både med både två- och fyrhjulsdrift. Men mer specifika prestandadetaljer kommer vid ett senare tillfälle.

Genom plattformen SEA kommer Geely att kunna maximera det användbara utrymmet i konstruktionen. Radar RD9 får en stor frunk, ett stort flak och kan också driva andra elektriska apparater.

Radar Auto har också skapat undermärket Radar Weekends. Genom detta ska Radar tillsammans med campingmärket NatureHike utveckla en mängd specialanpassade campingtillbehör. Dessutom har Radar samarbetat med National Geographic i Kina med ett program för att värna om och främja naturen och att upptäcka naturen utan att lämna spår efter sig.
Leveranserna ska starta i Kina under årets fjärde kvartal. Det är inte känt om det finns några globala ambitioner för märket ännu.
Kommentera