Snart startar tillverkningen av Volta Zero skapad av svenska Volta Trucks. I dagarna har man avslutat en sex veckor lång testperiod i extremvärme i södra Italien.
Med temperaturer uppåt 39 grader har man pressat den eldrivna lastbilen på en bana som simulerat både transporter på landsväg och stadstrafik. Totalt har man kört uppåt 2500 kilometer. På prov har man kunnat sätta både luftkonditioneringen och den viktiga temperaturregleringen av batteri och drivlina.
Även om Volta Zero är framtagen för leveranser i stadstrafik så har man också släppt ut lastbilen på betydligt mer opreparerade grusvägar. Både chassi, stötdämpare, styrning och bromssystem har visat sig motståndskraftiga mot den dammiga luften och det ojämnare underlagen.

– Slutförandet av vårt testprogram för extremt varmt väder markerar ytterligare en viktig milstolpe i utvecklingen och inför leveranserna av Volta Zero. Testerna gör det möjligt för våra ingenjörer att göra de sista anpassningarna inför serieproduktionen av kundlastbilarna. Det säkerställer att Volta Zero kommer att leverera en pålitlig och hållbar upplevelse för framtida kunder, kommenterar produktchef Ian Collins.
Produktionen av Volta Zero ska starta i början av nästa år vid Steyr Automotives i Österrike. Hittills har Volta Trucks tagit in 6 500 beställningar till ett värde av motsvarande 14 miljarder kronor.
Man har så klart också testat Volta Zero i vinterkyla. Det gjordes förra vintern i Arvidsjaur. Även dessa testerna gick bra.
Volta Zero är designad från grunden för att vara en säker och effektiv ellastbil för stadsmiljöer. Chauffören sitter lågt och centrerat i hytten vilket ger en nära kontakt med bilister, cyklister och fotgängare. Räckvidden på 16-tonslastbilen är runt 150 till 200 kilometer.
Kommentera