Volta Zero har klarat sina vintertester i norra Sverige

Även om ellastbilen Volta Zero är avsedd för stadsnära transporter på oftast välpreparerade vägar i storstäderna så har den nu ändå fått genomgå omfattande vintertester. Volta Zero har besökt nordligaste Sverige med temperaturer så låga som -30 grader.

Volta Trucks har kunnat testa batteriets förkonditionering och stabilitet mot kyla, den invändiga komforten, avfrostning och avimning av kabinen samt lastförmågan med olika nivåer av grepp och körsträcka vid olika lastvikter.

– Slutförandet av vårt vintertestprogram är ytterligare en viktig milstolpe i vår resa mot produktionsstarten av Volta Zero. När vi utvecklar världens första specialbyggda helelektriska medelstora lastbil möter vi många utmaningar för första gången. Vi behöver förstå och lösa dessa utmaningar snabbt för att få fordonet till marknaden i den takt som våra kunder efterfrågar, säger Ian Collins, Chief Product Officer på Volta Trucks.

– Det är osannolikt att kunder på våra lanseringsmarknader i London och Paris kommer att uppleva sådana här förhållanden. Men vi måste driva fordonet till det yttersta för att säkerställa att vi levererar högsta kvalitet och tillförlitlighet redan från start, tillägger Ian Collins.

Serietillverkningen av Volta Zero ska starta senare i år. Bland en av många blivande kunder är DB Schenker som lagt en av Europas största beställningar på eldrivna lastbilar.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.