Svenska Volta Trucks håller på att utveckla och ska i slutet av året starta produktionen av den eldrivna lastbilen Volta Zero. Ellastbilen på 16 ton sticker ut med en unik design, med bland annat lägre sittposition än en traditionell lastbil. Det ska göra den säkrare att manövrera i stadstrafik.
Nu kan Volta Trucks också berätta att man arbetar på två mindre varianter av ellastbilen. Det rör sig om en variant på 7,5 ton och en på 12 ton. Precis som sin större förlaga är även dessa designade speciellt för citytransporter.
Samma låga sittposition i de mindre varianterna skapar en bättre kontakt med gående, cyklister och bilister i stadstrafiken. Föraren har 220 graders fri sikt från förarhytten som kompletteras med kameror för en komplett 360-gradersvy.
– De kommande 7,5- och 12-tonsmodellerna kompletterar den helelektriska produktfamiljen Volta Zero. Våra kunder berättar för oss att de verkligen uppskattar 16-tons Volta Zero. Men att de också behöver mindre 7,5- och 12-tonsfordon, säger Essa Al-Saleh, verkställande direktör för Volta Trucks.
Utöver 16-tonsvarianten som ska levereras till de första kunderna i slutet av det här året erbjuder Volta Trucks också en variant på 18-ton med produktionsstart i mitten av 2023.
– Våra ingenjörsteam skalar nu snabbt upp för att kunna leverera alla fyra fordon, så som våra kunder önskar, tillägger Essa Al-Saleh.

Volta Trucks berättar att intresset är stort för Volta Zero i Europa. Företaget har redan tagit in 6 000 beställningar, varav 1 500 kommer från DB Schenker. De två nya varianterna ska säkerställa att Volta Trucks når sin årliga försäljningsvolym på 27 000 fordon när produktionen startar i 2024 och är i full kapacitet till 2025.
Kommentera