Volkswagens PowerCo och Umicore ska satsa på europeisk tillverkning av batterimaterial

I somras startade Volkswagen det nya bolaget PowerCo som fick ansvaret för bilkoncernens batteriverksamhet. Det var en tydlig markeringen på en batterioffensiv i Europa som ska resultera i flera battericellsfabriker. Satsningen ska säkra upp till 240 GWh med batterikapacitet till koncernen.

Idag berättar PowerCo att man startar ett samriskbolag med materialteknikföretaget Umicore och investerar närmare 3 miljarde euro. Det gemensamma bolaget ska tillverka katodmaterial till elbilsbatterier.

Den första produktionen ska vara igång till 2025. Från 2026 kommer man producera material till batterier som motsvarar 40 GWh. Till slutet av decenniet är målet att producera katodmaterial och prekursorer motsvarande 160 GWh per år. Det ska täcka behovet för 2,2 miljoner elbilar.

Samarbetet med Umicore innebär en säker tillgång till den europeiska efterfrågan av katodmaterial. Det kommer täcka en stor del av behovet för PowerCos planerade gigafabriker i Europa.

– Katodmaterial är en oumbärlig strategisk resurs för batteriproduktion och står för ungefär femtio procent av det totala cellvärdet. Omedelbar och långsiktig tillgång till omfattande kapacitet är således en mycket tydlig konkurrensfördel. Vi skapar en hållbar, transparent försörjningskedja med höga miljömässiga och sociala standarder som skapar ett lokalt värde här i Europa, Thomas Schmall, styrelseordförande för PowerCo.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.