Följ Allt om Elbil

Hej, vad letar du efter?

Eldrift

Volkswagens plan för att sänka priset på elbilar och ge oss fler snabbladdare

Under parollen Power Day presenterade Volkswagen några nya mål för framtiden: Bygga sex batterifabriker, 18 000 laddstationer och minska kostnaden för batterier med hälften. I planen ingår ett fördjupat samarbete med svenska batterifabriken Northvolt.

– E-mobilitet har blivit en kärnverksamhet för oss. Vi integrerar nu systematiskt ytterligare steg i värdekedjan och säkerställer en långsiktig ”pole position” i loppet om bästa batteri och bästa kundupplevelse för nollutsläppsmobilitet, säger Herbert Diess, koncernchef hos Volkswagen AG. 

Herbert Diess, VD och koncernchef i VW-koncernen.

– Tillsammans med partners satsar vi på att ha totalt sex battericellsfabriker igång i Europa 2030 och på så sätt garantera försörjningen, säger Thomas Schmall, VD för Volkswagen Group Components.

När de sex nya fabrikerna står klara kommer Volkswagen ha en produktionskapacitet motsvarande 240 GWh per år. De två första fabrikerna kommer att ligga i Skellefteå och i Salzgitter, Tyskland. I den svenska fabriken kommer Volkswagen tillverka premiumceller med start 2023. Tillverkningen kommer påbörjas i liten skala och gradvis öka upp till en årlig volym om 40 GWh.

Halvera kostnaden

Volkswagen spår att man kommer kunna göra betydande framsteg i batterisystemet för elbilar. I kombination med skalfördelar kommer det minska kostnaderna för batteriproduktionen. Målet är att gradvis kunna minska batterikostnaderna i instegsegmentet med upp till 50 procent och i volymsegmentet med upp till 30 procent.

– Vi strävar efter att minska batteriets kostnad och komplexitet och samtidigt öka räckvidd och prestanda, säger Thomas Schmall. E-mobilitet kommer äntligen att bli en ledande och prisvärd drivteknik.

Mer snabbladdning

I planen ingår också att utöka nätverket av snabbladdare. Tillsammans med samarbetspartners har Volkswagen avsikten att tillhandahålla 18 000 snabbladdningspunkter i Europa till 2025.

Det görs bland annat genom laddnätverket Ionity som Volkswagen äger tillsammans med andra biltillverkare. Dessutom kommer Volkswagen etablera omkring 8000 snabbladdningspunkter i hela Europa tillsammans med BP. På plats finns också flera regionala samarbeten.



Relaterad läsning

Skriven av

Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.

Kommentera eller läs kommentarer

Elbil

Volvo och Volkswagen är de enda biltillverkarna med tillverkning i Europa som är redo nog att ställa om till elbilar och klara EU:s mål...

Eldrift

Tysklands transportminister Andreas Scheuer vill att Tesla öppnar upp sitt nätverk av snabbladdare i landet. Anledningen är att Andreas vill säkerställa att landets laddnätverk...

Stöd Allt om Elbil

Annons

Följ oss på Facebook

Vårt nyhetsbrev

En gång i månaden skickar vi ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.

Annons
Annons