Volkswagens elbilsplattform ligger till grund för många populära elbilar som Volkswagen ID.3, ID.4, ID.7 men inkluderar också andra modeller från koncernsyskonen som Skoda Enyaq och Cupra Born. Den introducerades 2019 och har förbättrats med tiden.
Nu bekräftar Volkswagen att en av de sista modellerna som lanseras på plattformen i sin nuvarande form kommer att bli Volkswagen ID.2. Men då med en helt ny batteriteknik. Volkswagen ID.2 kommer nämligen att få ett LFP-batteri.
Dessa järnfosfat-batterier (LFP) har genomgått en snabb utveckling de senaste åren och blivit allt mer populära. De är framför allt billigare än NMC-batterierna som används idag i stor utsträckning idag. Med batteritypen kommer Volkswagen att kunna pressa priserna på sina elbilar.
Nästa kliv med MEB Plus
Men det är inte det enda som är på gång. Volkswagen kommer nämligen att lansera en helt ny generation av MEB-plattformen. Nästa år kommer nämligen uppföljaren MEB Plus som kommer erbjuda snabbare laddning, upp till 200 kW och elbilar med räckvidder på 700 kilometer.
– Uppgraderingen till MEB Plus kommer nästa år och då lanserar vi även batterisystem med cell-to-pack-teknik och LFP, säger Volkswagens VD Thomas Schäfer till Autocar.
Schäfer bekräftar också ID.3, ID.4 och ID.7 kommer att få den nya MEB Plus-plattformen. Dessutom kommer de att få LFP-batterier.
– Det blir ett stort steg framåt för oss när det gäller kostnader. Det är väldigt viktigt ur ett prestandaperspektiv. Vi är mycket nöjda med detta, avslutar Schäfer.
Vid sidan av MEB Plus utvecklar Volkswagen också plattformen SSP som blivit försenad.
Kommentera