Volkswagens nya ID.7-elmotor – kommer den till ID.4?

I samband med lanseringen av ID.7 presenterade Volkswagen också en helt ny elmotor för ID-familjen. Den nya elmotorn är både kraftfullare och mer effektiv än de tidigare motorerna som sitter i dagens modeller.

Motorn som har namnet APP550 är en av många pusselbitar till att Volkswagen ID.7 kommer få en räckvidd på upp till 700 kilometer (WLTP). Den nya motorn är framtagen för bakaxeln och har en effekt på 210 kW (286 hk) med ett vridmoment på 550 Nm.

APP550 har bland annat en förbättrad stator med fler lindningar och större ledarea. Den rörliga rotorn i motorn har fått kraftigare permanentmagneter som tål högre belastning. Statorn är den stilla delen i elmotorn som skapar det magnetfält som gör att rotorn roterar och i sin tur driven bilen framåt.

En ytterligare viktig komponent i motorn är en nyutvecklad pulsväxelriktare. Den kan leverera tillräckligt höga fasströmmar för den högre effekten och effektiviteten. Volkswagen beskriver den som den styrande ”hjärnan” i drivlinan.

Passar elmotorn i ID.4?

Den nya motorn ska Volkswagen introducera under fjärde kvartalet i år. En spännande detalj är att motorn inte är större än dagens motorer. Det har tydligt funnits direktiv om att den ska rymma i samma utrymme som i dagens bilar.

– Eftersom det tillgängliga utrymmet inte har förändrats var vi tvungna att utveckla en ny drivlina som uppnår betydande prestanda- och effektivitetsförbättringar trots samma begränsningar. Detta var en stor utmaning för teamet. Resultatet visar att vi har kunnat minska användningen av råmaterial samtidigt som vi har uppnått en avsevärd förbättring av energieffektiviteten, berättar Karsten Bennewitz, chef för Powertrain and Energy Systems på Volkswagens utvecklingsavdelning.

Eftersom motorn har samma storlek så skulle det också kunna vara så att motorn på sikt kan hitta in i redan lanserade modeller. Det skulle innebära att modeller som Volkswagen ID.4 och ID.3 kan bli både kraftfullare och mer effektiva i framtiden.

Men om det är så är inget som Volkswagen Sverige vill svara på rakt ut:

– Vi kan tyvärr inte svara på den frågan, utan kan bara hänvisa till det som står i releasen. Hoppas på förståelse för det. Du får helt enkelt göra din egen tolkning. 

I releasen heter det att Volkswagen har lanserat nästa generationens eldrift för ID-familjen. Min tolkning är att motorn också på sikt kan nå redan lanserade modeller. Fördelarna för Volkswagen skulle vara många. Man slipper producera flera olika motorer och dessutom använder den nya motorn mindre råmaterial vilket också ger kostnadsbesparingar.

Den nya drivlinan med växellåda, rotor och stator kommer att tillverkas vid Volkswagen Group Components fabrik i Kassel, Tyskland.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.