De flesta moderna elbilarna är utrustade med värmepump, något som förlänger räckvidden vintertid genom att förvärma batteriet och kupén. En funktion som är väldigt nyttig i Sverige där vi har kalla vintrar.
I vissa länder har Volkswagen dock lovat för mycket kring värmepumpens prestanda. På Volkswagen ID.3 och ID.4 ska den förlänga räckvidden med upp till 30 procent vid 25 minusgrader. Påståendet visade sig senare inte stämma. Dessutom visade det sig att bilarna blivit mer effektiva än väntat vilket också minskade fördelen med värmepumpen
Tidigare i juni kompenserade 56 000 tyska Volkswagen-ägare med 2860 kronor för missen, skriver Vi Bilägare. Efter det har det också beslutats att 13 000 norska ägare har rätt till en liknande kompensation.
I Sverige är värmepump standard på Volkswagen ID.3 och ID.4 och det har varit oklart om svenska ägare har rätt till kompensationen. Inför midsommarhelgen kunde dock tidningen Vi Bilägare bekräfta att även de svenska ägarna har rätt till kompensation. Det är dock inte fastställt hur mycket eller hur kompensationen ska fungera ännu.
Kommentera