Elbilarna får nya namn – så tänker Volkswagen om framtiden

Volkswagens Martin Sander.

En gång i tiden gjorde Volkswagen det ganska enkelt. När man lanserade de tidigaste elbilarna var dessa baserade på klassiska modeller och man lade bara till bokstaven e framför modellnamnet. Det fanns Volkswagen e-up och Volkswagen e-Golf. När Volkswagen sedan rullade igång sin stora elbilsoffensiv gjorde man det under en helt ny ID-serie.

Här finns idag storsäljare som Volkswagen ID.3, ID.4 och senaste tillskottet ID.7. ID.4 är exempelvis en av Sveriges mest vanliga elbilar, och ID.7 är den som sålt bäst hittills i år. Men det går inte heller att blunda för att Volkswagen har ikoniska modeller som Golf, Tiguan och Passat. Och det är inget man får schabbla bort.

Men det tänker Volkswagen inte heller göra. Framåt kommer Volkswagen att ge sina elbilar ”riktiga namn”. Det namnbytet kan komma redan med kommande ID. 2all och ID. Every1 enligt Martin Sander med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad på Volkswagen:

– Bilarna får riktiga namn igen. Frågan blir aktuell i samband med lanseringen av nya modeller, varken ID. 2all eller ID. Every1 kommer att heta så i produktion. Vi meddelar namnen när det är dags, berättar Sander för tyska tidningen Auto und Wirtschaft.

Koneptet Volkswagen ID. Every1.

ID. Every1 kommer exempelvis inte bli någon nischmodell och kan då inte heller framstå som det enligt Sander:

– Det är klart att ID. EVERY1 inte blir någon nischmodell, utan en volymmodell som kommer att hålla en fabrik väl sysselsatt när den lanseras 2027. Och det utannonserade instegspriset på 20 000 euro är definitivt något vi siktar på, säger Sander.

Och priset på 20 000 euro kommer man uppnå genom att utveckling av batterier går framåt vilket också driver ner priserna. Dessutom kommer man att vända på varenda sten för att sänka produktionskostnader av själva bilen.

– Varje förändring som görs i dag ska bidra till att bilen blir lönsam i framtiden. Lärdomarna från utvecklingen kommer att gynna hela organisationen. Projektet bygger på konkreta planer och beprövade resultat, och inte på förhoppningar, avslutar Martin.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.