Volkswagens elbil lanserad i extra tufft ”Eld och is”-utförande

Förra året visade Volkswagen upp en extra fräsig variant av ID.3 GTX. Den nya modellen gick under namnet ID.3 GTX FIRE+ICE och innehåller en rad exklusiva detaljer. Den är också en hyllning och uppföljare till Volkswagen Golf Fire and Ice som togs fram 1990, också i samarbete med Bogner.

Nu berättar Volkswagen att den sätts i produktion. Volkswagen kommer att erbjuda en begränsad upplaga om 1990 exemplar, med en prislapp som i Tyskland börjar på 56 020 euro (625 000kr).

Exteriört sticker elbilen ut med den unika kulören Ultra Violet Metallic vilket är en hyllning till Golf-föregångaren som fanns i en liknande kulör. Den kompletteras av en rödanodiserad taklist i Flaming Red för ett sportigare intryck och C-stolpen pryds av en matt, transparent dekorfilm med det geometriska FIRE+ICE-mönstret.

Takspoilern bär 90-talslogotypen för Fire and Ice och bilen rullar på 20-tums Locarno-fälgar i Ultra Violet Metallic med högglansig finish. En röd GTX-navkapsel förstärker det dynamiska uttrycket.

En annan detalj är tonade LED-lyktor och en ny ljusprojektion i marken när dörrarna öppnas med eld på förarsidan och is på passagerarsidan.

I kupén möts man av en tvåfärgad färgsättning. På förarsidan är temat ”On Fire Red” medan passagerarsidan går i den svala tonen ”Keep Cool Blue”.

Ratt, instrumentpanel, dörrsidor och golvmattor har färgade sömmar och logotyper. Stolarna är inspirerade av BOGNER FIRE+ICE-kollektionen och har quiltning som på dunjackor med dragkedjedetalj och FIRE+ICE-logotyp i mitten.

ID.3 GTX FIRE+ICE erbjuds med två motoralternativ, 210 kW (286 hk) och 240 kW (326 hk). Båda versionerna levererar ett vridmoment på upp till 545 Nm. I den kraftfullare varianten avklaras sprinten 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder. Toppfarten är 200 km/h. Den kommer också standard med en sportig DCC-fjädring, vilket också erbjuds som tillval på 210 kW-varianten.

Batteriet är på 79 kWh och WLTP-räckvidden anges till 591 kilometer. Snabbladdning är möjlig med en maximal effekt på 185 kW och intervallet 10 till 80 procent avverkas på ungefär 26 minuter.

Inspirationen kommer från bilen till vänster.

Inspriationen kommer från en Golf som togs fram 1990. Det är därför Volkswagen väljer att endast producera elbilen i 1990 exemplar.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.