Volkswagen har kunnat korta ner ledtiderna på sina billeveranser, vilket gjort att man som biltillverkare också kunnat knipa en större marknadsandel under juni månad. Som bilmärke var man störst i juni, och på elbilar knep man en andraplats.
Volkswagen summerar det första halvåret med 7058 elbilar, vilket innebär att 47 procent av alla Volkswagen-bilar som levererades under året var en elbil. Det kan jämföras med Sverigesnittet på 37 procent.
Den mest populära Volkswagen-modellen hittills i år är ID.4 med 4326 bilar, följt av ID.3 med 1452 bilar. Samtidigt oroas man över en svagare orderingång på privatmarknaden. Något som branschorganisationen Mobility Sweden också flaggat för.
– Vi gläds åt starka registreringssiffror, inte minst för våra elbilar, och att vi är marknadsledare i juni. Samtidigt vet vi att det under den senaste tiden varit en svagare orderingång på privatmarknaden. Det är viktigt att regeringen fångar upp det läget och identifierar incitament som är relevanta för fortsatt omställning, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Ett incitament behöver dock inte handla om ett renodlat elbilsbidrag. Istället kan det vara nischat mot elbilar som uppfyller vissa kriterier:
– Ett sådant skulle kunna vara ett grönt avdrag för elbilar som klarar Vehicle-to-Grid, det vill säga dubbelriktad laddning där bilens batteri kan lagra energi som sedan återförs till elnätet. Det här var något vi pratade mycket om under den nyligen avslutade Almedalsveckan, förklarar Sten Forsberg.
Volkswagens ambitioner att fortsätta elektrifiera den svenska fordonsflottan kommer att fortsätta.
– Vi fortsätter med vår ambition att elektrifiera Sveriges bilpark. Med uppdaterade ID.3 och helt nya ID.7 lanserar vi nya attraktiva modeller på marknaden, avslutar Sten Forsberg.
Kommentera