Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Om 12 månader har Volkswagen produktionsstart av elbilen ID. Det är i Zwickau, Tyskland som man kommer att påbörja en ny elbilsoffensiv, jämförbar med ”Bubblan” eller den första generationen av Golf skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.

Produktionsanläggningen tillverkar idag Volkswagen Golf och Golf Sportscombi. Till slutet på 2019 kommer anläggningen vara helt ombyggd för att kunna tillverka elbilar. Arbetet med att ställa om anläggningen i Zwickau inleddes i somras och genomförs i flera faser.

Annons

Från 2021 och framåt kommer man där tillverka sex eldrivna modeller från tre av koncernens varumärken. Produktionstakten kommer uppgå till 1500 bilar om dagen.

Volkswagen ska bli gröna

Med ID. avser också Volkswagen att för första gången tillverka en bil med en helt neutral koldioxidbalans över hela leverans- och produktionskedjan. Det innefattar i allt från tillverkningen av bilen, till framtagning av råmaterial och produktion av batterierna.

− Med våra elbilar vill vi ge ett väsentligt bidrag till klimatskyddet. Den avgörande faktorn är att elbilar ska byggas och användas hållbart. ID. blir en modell för hållbar rörlighet, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.

 


Faktaruta:

  • ”ELECTRIC FOR ALL”: ID.-familjen gör det ekonomiskt överkomligt för miljontals människor att köpa elbil.
  • Serietillverkningen startar i november 2019. ID. och därefter ID. SUV är först ut i den nya generationen elbilar och gör entré på marknaden under 2020.
  • Ett genombrott för e-mobiliteten – planerad försäljningsvolym år 2020: 150 000 elbilar. Och mer än 1 miljon år 2025.
  • 100 % eldrift. ID.-familjen är baserad på Volkswagens tekniska plattform MEB (Modular Electric Drive Matrix) som är framtagen speciellt för elbilar.
  • Inga kompromisser: ID.-familjen flyttar gränserna för e-mobiliteten, både när det gäller räckvidden, utrymmena och kördynamiken.
  • Skalbara batterier: ID.-familjen får kraftfulla, skalbara batterier. Modellerna kommer att kunna konfigureras med olika batterikapaciteter för en räckvidd på från 330 km upp till över 550 km, enligt standarden WLTP.
  • Investerar stort: Under de närmaste fem åren till slutet av 2023 kommer Volkswagen-koncernen att satsa närmare 44 miljarder euro enbart på framtidens e-mobilitet, autonom körning, nya mobilitetstjänster och digitalisering av fordon och anläggningar.
  • Laddningsinfrastruktur: Volkswagen är medlem i IONITY, ett joint venture som arbetar med att utveckla och bygga ut nätverket av laddningsstationer längs de europeiska motorvägarna.
  • Thomas Ulbrich: ”MEB-plattformen för elbilar är troligen det viktigaste projektet i Volkswagens historia, fullt i paritet med Bubblan och Golf.”