”Allt Tesla kan göra, kan vi överträffa”, det säger Volkswagens Herbert Diess, chef för personbilar. Volkswagen ser sig som genomföraren av en elbilsrevolution på volymmarknaden, precis så som Tesla lyckats med på premiummarknaden.
Volkswagen har en gång i tiden gjort samma resa som Tesla gör för elbilen idag. Nämligen lanserat något helt nytt och revolutionerande som är så mycket bättre än det som redan finns. Något som förändrar marknaden. Skillnaden som Herbert ser det är att Tesla kommer från ett högprissegment, och rör sig nedåt.
”Vi ämnar att stoppa dem där”, säger Herbert. Volkswagen har skapat en bil för det vanliga folket förut.
Ger sig in i racet
Volkswagen siktar på att sälja 1 miljon elbilar till 2025, ett mål som Tesla redan satt för år 2020. I fjol levererade Tesla 80 000 elbilar. Enligt Herbet har Volkswagen fler kostnadsfördelar som en följd av sin bilbyggararkitektur, den så kallade MQB-plattform. Den hjälper märkena inom VW-koncernen dela bildelar, teknologi och monteringssekvenser.
Hårdare fokus på grönt efter dieselgate
Volkswagen har varit skeptisk till elbilen under en längre tid, men efter skandalerna med utsläppsfusken för diselbilar tycks Volkswagen ta upp kampen på allvar. Vi lär få se fler sådana här tuffa uttalandet från Volkswagen framöver.
Idag finns en eldriven variant av populära Volkswagen Golf som är bland de dyrare på marknaden och en mindre bil under namnet eUp . Volkswagens hybridvariant av Passat har också gjort stor succé, men som vi på Allt om elbil säger, ”Allt på el eller inget”.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.