Under parollen New Auto vill Volkswagen bana vägen för framtidens bil. Den är batteridriven och självkörande. Man sätter stort fokus mjukvara, nya tjänster som kan skapa synergier över koncernens bilmärken och volym som ska ge nya intäkter.
Volkswagen har redan tagit beslutet om att bli global marknadsledare på eldrivna fordon, skriver man i ett pressmeddelande och fortsätter: ”Och vi är på god väg. Nu skapar vi nya parametrar”.
– Baserad på mjukvara, kommer nästa ännu mer radikala förändring att handla om omställningen till ännu säkrare, smartare och till slut också självkörande bilar. För oss betyder det att teknik, hastighet och volym kommer att spela en ännu större roll än idag. Framtiden för bilar kommer att vara ljus!, säger Herbert Diess VD för Volkswagenkoncernen.
Volkswagenkocernen räknar med att försäljningsandelen av elbilar ska öka till 50 procent år 2030. Och år 2040 kommer nästan 100 procent av alla nya bilar från koncernen på viktiga marknader att stå för noll utsläpp. Senast år 2050 planerar koncernen att vara helt klimatneutral.
Det är också inom eldrivna fordon som de nya stora vinsterna och intäkterna kommer att finnas i framtiden i takt med att förbränningsmotorn fasas ut. Dessutom kommer mjukvara och tjänster, som skyndas på av autonom körning, ge nya intäkter.
Marknaden för förbränningsmotorer förväntas minska med över 20 procent under de kommande tio åren. Samtidigt förväntas BEV att växa snabbt och ta över förbränningsmotorn som ledande teknologi.
Högre ambitioner ska öka försäljningsavkastningen till 8-9 procent år 2025 från dagens 7-8 procent.
En plattform för fler elbilar
Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
Kommentera