Volkswagens skifte till elbilar är på god väg, men för den som söker mer prestanda dröjer de mest kraftfulla varianterna. Idag toppar Volkswagen ID.4 och ID.5 GTX utbudet med en totaleffekt på 220 kW (299 hk).
För prestandamärket Volkswagen R kommer det krävas ännu mer kraft och prestanda. Sprinten 0–100 KM/h måste ner till runt 4 sekunder, mot dagens 6,7 sekunder hos ID.5 GTX.
– MEB-plattformen är inte så kraftfull, men vi tänker inte i hästkrafter, vi tänker i acceleration. Om vi till exempel vill ha 0-100 km/h på 4,0 sekunder kommer vi att diskutera hur mycket kraft vi behöver för att uppnå det, berättar Volkswagen R-chefen Reinhold Ivenz för AutoExpress.
I intervjun med AutoExpress förklarar Reinhold Ivenz att batteritekniken i MEB-plattformen antagligen är flaskhalsen idag. För att öka prestandan måste det bli möjligt att plocka mer effekt ur batteriet.
– Om vi vill ha en specifik MEB R-modell skulle den behöva ett eget batteri, vilket är så dyrt att vi inte planerar en sådan bil just nu, berättar Reinhold Ivenz.
Däremot avslöjar Reinhold att en utställningsbil som demonsterar hur en eldriven Volkswagen R kan se ut är på gång. Den kommer man att visa upp 2024.
Fortsatt berättar Reinhold att man just nu sneglar på ID.4, på grund av att den är fyrhjulsdriven:
– Den ger oss en bra bas för att göra en R-modell. Men saker och ting förändras snabbt för tillfället, så vi får se. Det finns större volymer för ID.4 och i ID-världen är R-modellerna bättre lämpade för ID.4, ID.5 eller ID.6, avslutar Reinhold
En kvalificerad gissning är också att R-tekniken kan spilla över till koncernens prestandamärke Cupra.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.