År 2025 ska Volkswagen lansera de första helt självkörande taxibilarna i Hamburg. Utvecklingen går framåt och nu har Volkswagen gjort en av de första testturerna i riktig trafik i centrala München med VD-chefen Herbert Diess som passagerare.
I ett videoklipp om den självkörande bilen får vi följa med Herbert och kollegorna under turen. Bilen är en Volkswagen ID. Buzz utrustad med bland annat sex lidar, elva radar och fjorton kameror.
Av allt att döma går färden bra. Bland de största utmaningarna Volkswagen har framöver är att hantera fotgängare. Det är direkt avgörande för att en självkörande bil ska kunna köra säkert i stadsmiljön.
Videoklippet ser du nedanför:
Mänskliga förare är idag mycket bättre på att fånga upp subtila tecken som kroppsspråk och blickar för att avgöra vad en fotgängare har för intentioner i trafik. Detta är något som är oerhört svårt att lära en dator, får vi lära oss i klippet.
En dator är däremot bättre än en mänsklig förare på att vara uppmärksam. En dator tittar aldrig bort, är alltid vaken och blir inte distraherad av mobiltelefoner eller andra passagerare i bilen.
– Detta är anledningen till varför vi tror på att robottaxis kommer vara säkrare än mänskliga förare när det kommer till publika transporter, säger Christian Senger, vice-VD för Volkswagens kommersiella fordon.
Det långsiktiga målet för Volkswagen är att bli en del av den publika transportsektorn. Man ser också möjligheter till att kunna erbjuda autonoma varutransporter som kan köra runt gods och varor i städerna.


Kommentera