Gemensamma inköp och enklare elbilar – när Volkswagen och Rivian leder vägen

Förra året meddelade Volkswagen Group att man investerar upp 63 miljarder svenska kronor i elbilsuppstickaren Rivian. Genom samarbetet får Volkswagen Group hjälp med mjukvaru- och elektronikarkitekturen till sina kommande elbilar.

Samtidigt får Rivian möjlighet att förverkliga sin nästa elbil Rivian R2 genom det stora kapitaltillskottet. Men avsikten är att samarbetet ska fördjupas ytterligare. Bland annat kan Rivian tänkas dra nytta av Volkswagens skalfördelar i samband med inköp.

– Volkswagenkoncernen erbjuder stora möjligheter för ett litet varumärke som Rivian. Vi funderar till exempel på att dela moduler och paketera inköpsvolymer, säger Oliver Blue, VD för VW-gruppen till tidningen Spiegel.

Volkswagen levererade förra året nio miljoner fordon globalt. Det kan jämföras med Rivian som levererade 51 500 fordon. Rivians ingenjörer håller redan på att vidareutveckla en arkitektur som används i Rivians fordon och som klarar sig med endast sju små datorer, kallade ”styrdon”. I moderna modeller från Volkswagen-koncernen finns det vanligtvis över 100 sådana.

Den förenklade arkitekturen, som består av halvledare, sensorer och mindre komplexa kablar, ska minska kostnaderna och göra fordonselektroniken mer kraftfull. Denna styr allt från förarassistanssystem till infotainment. En eldriven Volkswagen Golf och en ny elbil från Porsche väntas vara de två första elbilarna som använder teknik från Rivian.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.