Volkswagen-koncernens femårsplan: Miljardsatsning ska ge 70 nya elbilar till 2030

Volkswagenkoncernen fortsätter att storsatsa på elektrifierade transporter. Det står klart när koncernen presenterade sin femårsplan idag. Totalt kommer koncernen att spendera 35 miljarder euro på batterielektriska fordon.

– Efter att ha satt kursen för en batterielektrisk framtid i Volkswagen-koncernen är vi nu världsledande med våra elektriska plattformar och ett brett utbud av elektriska fordon, säger Herbert Diess, vd för Volkswagen-koncernen.

En elbil är betydligt mer digital och kräver i större utsträckning en välutvecklad mjukvara än vad en traditionell bil med förbränningsmotor gör. Det har Volkswagen fått erfara under lanseringen av Volkswagen ID.3 som kantats av mjukvaruproblem.

Volkswagen inser detta och satsar också omkring 27 miljarder euro på investeringar i digitalisering. I den digitala satsningen ingår också satsningar på artificiell intelligens, autonom körning och digitalisering av viktiga affärsprocesser.

– Under de kommande åren kommer det att vara avgörande att vi också når en ledande position inom bilprogramvara för att möta människors behov av individuell, hållbar och fullt uppkopplad mobilitet i framtiden. För detta ändamål har vi fördubblat våra digitaliseringsutgifter, fortsätter Diess.

70 nya elbilar till 2030

Under de kommande åren kommer koncernen att lansera 70 heleketriska modeller fram till 2030. Av dessa är omkring 20 under utvecklingen eller i produktion. I år räknar man med ett 3-4 procent av koncernens levererade bilar är elbilar. Den siffran dubblas till nästa år, och för 2030 ligga på över 30 procent.

Under nästa år kommer bland annat leveranserna av Seat el-Born, Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq och modellen som går under arbetsnamnet Volkswagen ID. Crozz att lanseras.

Omvandling och optimering

För att finansera omvandlingen räknar man med en produktivitetsökning med 30 procent och att kunna göra administrativa besparingar. Dessutom kommer man att optimera framtida produktportföljer.

Det innebär att man ta bort mindre efterfrågade drivlinor, tillval och funktioner. På så vis kan man minska en produktportföljs komplexiteten och öka effektiviteten. För dig som kund kan det innebära minskade valmöjligheter på tillval vid beställning av en ny bil. En strategi som andra elbilsmärken som Tesla och Polestar valt idag.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.