Volkswagen-koncernen har utlyst en kvalitetsoffensiv för att göra laddningen av elbilar från Volkswagen, Seat, Cupra och Skoda enklare inom det nätverk av publika laddare som koncernen knutit till sig.
Genom ett avtal och en och samma laddbricka får förare av Volkswagen, Seat, Cupra och Skoda tillgång till mer än 310 000 laddningspunkter, varav 10 000 snabbladdare på över 3 000 platser i Europa.
I framtiden vill Volkswagen erbjuda tre enkla grundtariffer, var och en med fasta priser per kilotwatttimme. De nya priserna ska gälla för kunder till We Charge (Volkswagen), Powerpass (Skoda), Easy Charging (Seat/Cupra) samt Elli.
I avtalet lovar man också de bästa priserna till Ionitys snabbladdare där koncernen är delägare. Vad de nya priserna blir är än så länge oklart.
– Vi vill erbjuda dem en helt integrerad, bekväm och allsidig positiv laddningsupplevelse som de inte hittar någon annanstans, säger Hildegard Wortmann, ledamot i koncernledningen med ansvar för Försäljning.
Plug&Charge gör det ännu enklare
En annan viktig byggsten till enklare laddning är lanseringen av Plug&Charge. Istället för att använda appar eller laddbrickor identifierar sig elbilen direkt med laddstolpen genom laddkabeln.
Plug&Charge kommer att finnas tillgängligt från 2022 genom en mjukvaruuppdatering till alla elbilar baserade på MEB-plattformen. Från start finns ett visst urval av kompatibla laddstolpar från bland annat IONITY, Aral/bp, E.ON och Iberdrola. Fler partners följer, lovar Volkswagen.
– Vi vill erbjuda våra kunder en optimal laddningsupplevelse och göra elbilen till ett förstahandsval utan kompromisser. Vi fokuserar därför på pristransparens, nätutbyggnad och laddningskomfort. Med programmet ”Selected Partner” kan vi erbjuda elbilsförarna en snabb och tydlig översikt över de bästa laddningsalternativen på deras resväg, säger Elke Temme, VD för Volkswagen Group Charging GmbH (Elli).
Kommentera