Volkswagen ID.4 är här – från 514 900 kr och en räckvidd på 520 km

Idag hade elsuven Volkswagen ID.4 premiär. Volkswagen beskriver ID.4 som en sportig tusenkonstnär som är enkel att köra. Det lågt placerade batteriet ger bilen en låg tyngdpunkt och en jämn fördelning av axelbelastningen. Vid lansering har Volkswagen ID.4 ett batteri på 77 kWh med en räckvidd på upp till 520 kilometer.

Modellen erbjuds inledningsvis med bakhjulsdrift och en motor på 150 kW (204 hk). 0-100km/h klarar bilen på 8,5 sekunder. Leveranserna av de första ID.4 sker runt årsskiftet. Till våren kommer elbilen också med fyrhjulsdrift. ID.4 är utrustad med snabbladdning på 125 kW. I praktiken innebär det att du kan ladda elbilen med 320 km på ungefär 30 minuter.

Volkswagen ID.4 gör sin entré på marknaden i två olika modellutföranden som byggs i en begränsad upplaga om 27 000 bilar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan en extrautrustat ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Båda priserna är före miljöbilsbonusen. Dessutom erbjuds privatleasing från 5 425 kronor inklusive service. Imorgon, den 24 september startar försäljningen.

Volkswagen ID.4 är som standard utrustad med takreling och dragkrok. Högsta tillåtna dragvikt är 1 000 kg. Bagageutrymmet har en volym på 543 liter, och med fällda baksäten en volym på 1 575 liter. Modellen i Max-utförande levereras också med en elektrisk baklucka med fotsensor. I bagaget finns också ett variabelt bagageutrymmesgolv.

– Nu är det full fart med vår elbilssatsning. Vi ser ett mycket stort intresse för ID.3 som nu levereras till de första kunderna och som finns att provköra hos våra återförsäljare. Det är glädjande att höra den positiva feedback vi får från både kunder och de som har provkört den, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige. 

– ID.4 blir ännu en bil som vi tror kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, inte minst som en populär förmånsbil eller tjänstebil. En helt eldriven SUV med lång räckvidd, attraktiv design och överkomliga priser kommer hjälpa oss i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken, fortsätter Forsberg.

Interiören i är lika rymlig som hos en konventionell SUV i närmast högre klass, skriver Volkswagen. Det långa axelavståndet på 277 centimeter bidrar till rymd inom Volkswagens koncept ”Open Space”. Panoramaglastaket (standard i ID.4 1st Max) sträcker sig nästan över takets fulla längd och släpper in ett naturligt ljus i kupén.

Precis som sitt mindre syskon erbjuder ID.4 två innovativa displaylösningar. Under vindrutan löper ID.Light i form av en ljusslinga som visar instruktioner till föraren genom lättförståeliga ljuseffekter. Dessutom erbjuds Head-up-Displayen (HUD) med förstärkt verklighet (AR) som bland annat projicerar riktningspilar på vindrutan så att de smälter samman med bilens fysiska omgivning.

Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max:

Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Växellåda: 1-växlad
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd, WLTP: upp till 520 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm
Axelavstånd: 2 766 mm
Dragkoefficient (cW-värde): 0,28
Bagagevolym: 543 liter

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.