Nyligen pressade Volkswagen ner priset på ID.3 i Sverige till under 400 000 kronor. Det gjorde man bland annat genom ett mindre batteri. I Kina tar Volkswagen till ett helt nytt grepp genom att byta batteriteknologi helt och hållet.
Istället för det traditionella NMC-batteriet som Volkswagen använder introducerar man ett LFP-batteri. Detta är ett batteri med lägre energitäthet, men som också är billigare eftersom det inte använder dyrbara metaller som nickel och kobolt. Det är vanligt på instegsmodeller.
Den nya ID.3 med LFP-batteriet avslöjades av en lokal tillsynsmyndighet under Ministeriet för industri och informationsteknologi (MIIT) när Volkswagen ansökte om homologering av den nya modellen, skriver kinesiska medier.
Bortsett från det nya batteriet är övriga specifikationer desamma. Handlingarna avslöjar inte vilken energikapacitet det nya batteriet har. I Kina kostar ID.3 idag från 160 000 kronor där den produceras i samarbete med SAIC Motors.
Kommentera