Volkswagens banbrytande elbil Trinity lever vidare – och flyttar till Zwickau

Trinity är namnet på Volkswagens heliga graal som ska revolutionera och ge en helt ny generation elbilar. Själva grunden är den gemensamma SSP-plattformen som Volkswagen ska använda i alla koncernens elbilar i framtiden. Oavsett om det handlar om en liten kompakt elbil av Polo-typ från Volkswagen eller en kraftfull Lamborghini med över tusen hästkrafter.

Men Trinity-projektet är inte bara en elbil som ska få en räckvidd på över 700 kilometer, ska kunna ladda fullt på under en kvart, eller vara utrustad med en toppmodern mjukvara och tekniskt redo för autonom körning på nivå 4. Projektet är ett helt nytt sätt för Volkswagen att bygga bilar. Det kommer att vara en symbol för ett stort teknologiskt steg framåt med ökad lönsamhet.

Det är tydligt: Trinity är utan tvekan ett nödvändigt flaggskeppsprojekt för Volkswagen. Man ska – ursäkta det uttjatade uttrycket – komma ikapp Tesla. Det är viktigt att allt blir rätt. Arbetsnamnet Trinity är taget från latinets trinitas som betyder treenighet. Bilen kommer nämligen stå för tre saker: En ny plattform, nya produktionsmetoder och en ny nivå av autonom uppkopplad körteknik.

Men sedan blev det inte som planerat.

Den ursprungliga planen för Trinity lades fram av Volkswagen-koncernens tidigare chef Herbert Diess. Han klubbade igenom planerna att bygga en ny banbrytande fabrik i Wolfsburg för 20 miljarder kronor. Här skulle den första Trinity-elbilen rulla ut 2026.

När Porsche-chefen Oliver Blume tog över rollen som VD för koncernen var han snabb med att bordlägga planerna kring Trinity. Det skulle inte bli någon fabrik i Wolfsburg. Oliver Blume valde att skjuta på hela Trinity-projektet med två år. Delvis för att underlätta för Volkswagens mjukvarubolag Cariad som kämpade med att få bukt på mjukvaran i märkets redan lanserade modeller.

Trinity flyttar till annan ort

Men Trinity fick leva kvar, men genomförandet skulle se annorlunda ut. Det behövdes ett omtag, ansåg Oliver och framför allt inte någon ny dyr fabrik för ändamålet. Enligt tyska tidningen Handelsblatt har frågan varit uppe för diskussion i koncernledningen idag.

Under dagen har Volkswagen bekräftat att Trinity-projektet kommer att flytta till fabriken i Zwickau. Det är en anläggning där Volkswagen redan investerat miljoner för att anpassa den till att bli en tillverkningshubb för koncernens elbilar baserade på MEB-plattformen.

– I samband med planeringen beslutades det också att det inte finns något behov av att bygga ytterligare en produktionsanläggning i Wolfsburg Warmenau. Istället kommer nya eldrivna modeller baserade på SSP-arkitekturen (skalbar systemplattform), som kommer att introduceras i slutet av decenniet, att integreras i befintliga och moderniserade strukturer på huvudanläggningen [i Zwickau], skriver Volkswagen i ett pressutskick.

I Zwickau tillverkar Volkswagen idag elbilar som Volkswagen ID.3, ID.4 och ID.5 samt koncernsyskonen Cupra Born, Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron.

Uppdatering: Artikeln har förtydligats, kort efter publicering framkom det officiellt att Trinity faktiskt kommer produceras i Zwickau.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.