Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

I mitten på året kommer stadselbilen Honda e att nå sina första kunder. Elbilen gjorde publiksuccé redan på konceptstadiet med sitt unika utseende. Konceptet döpt tilll Urban EV fick snabbt smeknamnet den ”söta elbilen”. Mycket från konceptet har glädjande nog även följt med till produktionsmodellen. Vi har haft möjlighet att testa Honda e under en dag i samband med ett pressevenemang i Valenica, Spanien.

Honda e är en elbil för stadstrafikanten; form, prestanda och funktioner är noga utvalda för att passa livet i och omkring tätorten. Bilen är liten i storleken, endast 3 895 mm lång och 1 750 mm bred, vilket gör den mindre än en Volkswagen Polo men nästan storleksmässigt likvärdig med små-elbil Mini Cooper SE. Trots liten storlek får undertecknad på 191 centimeter utan problem plats bakom ratten, något som är svårare att säga om de andra modellerna.

Annons

Det kompakta formatet gör att bilen enkelt kan ta sig fram i de mest trånga stadsmiljöerna. Med en svängradie på imponerande 4,3 meter klarar du också de mest akrobatiska manövrerna i ett svep. Bilens fyra kameror och 12 sensorer hjälper dig att hålla extra koll på omgivningen.

Första intrycken av Honda e

Honda e är något helt annorlunda än vad vi är vana vid – extra tydligt blir det om den jämförs med dagens småbilar som ofta innovationsmässigt ligger efter sina större syskon. Bilen har ett unikt och futuristiskt formspråk, både exteriört och på insidan. Honda uttryckte det väl själva: Detta är en bil från 2030, lanserad idag.

När du sätter dig i bilen slås du över hur annorlunda den är. Intrycken blir snabbt många, och först ganska övermäktiga men efter en stund vänjer man sig vid det nya. Honda har försökt att skapa ett inbjudande vardagsrum och det har man lyckats med.

Klädseln ska påminna om tyget i din soffa, trädetaljerna och de enorma skärmarna bidrar till känslan av ett vardagsrum. De uppseendeväckande skärmarna är totalt fem i antal och sträcker sig över bilens hela inre bredd. Här återfinns bilens sidospeglar, instrumentpanel och infotainmentsystem. Självklart går skärmarna att nyttja till film och TV-spel via ett HDMI-uttag medan du laddar bilen.

Infällda spots, lysknappar i B-stolpen, sofftyg och trädetaljer bidrar till vardagsrumskänsla.

Första intrycken av körupplevelsen i Honda e

Efter en kort introduktion, justering av förarstolen och insikten att sidospeglarna och backspegeln inte måste justeras mellan förarbytet eftersom de är digitala skärmar var det dags att sätta bilen i Drive och rulla iväg.

Initialt blev ändå de virtuella sidospeglarna den största mentala utmaningen. Till en början var det svårt att lita på de virtuella sidospeglarna. Efter ett par filbyten kom insikten att de faktiskt låter mig se betydligt mer än traditionella speglar. Att ”speglarna” i form av 6-tumsskärmar är placerade strax innanför A-stolpen föll sig också efter en stund ganska naturligt. Det blev med enkelhet jag navigerade fram i den typiskt stökiga sydeuropeiska trafiken.

Sidospeglarna imponerar.

Honda e är en pigg elbil som klarar att hålla tempot uppe i trafiken. Den elektriska drivlinan med sin omedelbara effekt bidrar så klart. På pappret anges 0-100km/h på 8,3 sekunder respektive 9 sekunder vilket är fullt tillräckligt i stadstrafik. Bilen går tyst, styrningen är kvick och den stumma fjädringen ger en härlig känsla och kontakt med vägbanan.

Även på landsvägar gör sig Honda e bra. Viktfördelningen i Honda e är exakt 50:50 och den jämnt balanserade bilen håller ett bra grepp om vägen. I kombination med enpedals-systemet blir kurvtagningen riktigt rolig. Vid aktivering av sportläget blir bilens respons ännu snabbare och körglädjen än mer påtaglig.

Tekniskt om Honda e

Honda e har ett batteri på 35,5 kWh vilket ger en räckvidd på 220 km. Fullt tillräckligt för den genomsnittliga stadsbon menar Honda. Den genomsnittliga stadstrafikanten kör sällan mer än fyra mil och då var detta en lämplig positionering i avvägningen av räckvidd och batterivolym, berättade Honda under dagarna i Valencia.

Honda e kommer i tre varianter. Grundmodellen Honda e, den mer utrustade Honda e Advanced samt samma Honda e Advance men med 17-tumsfälgar (istället för standard 16 tum). Advance-modellen erbjuder bland annat bekvämligheter som rattvärme och Honda Parking Pilot, bättre ljudsystem och förarassistanssystem som dödavinkelvarnare och trafikövervakning.

Hondas unikt placerade laddlucka – direkt på huven.

Snabbladdning till 80% procent tar 30 minuter med en effekt på 100 kW. Laddning via växelström är möjlig med en effekt på 7,4 kW. Då laddar du fullt på ungefär 4,1 timmar.

Grundpriset för Honda e startar på 370 200 kr. Advance-modellen startar på 399 000kr. Försäljningen är öppen och de första svenska leveranserna kan förväntas till mitten på det här året.

Sammanfattning

Efter ungefär 15 mil bakom ratten är slutsatsen att Honda e är en bil som är enkel att tycka om. Den är inbjudande och kul att köra. Som stadsbil gör den sig enormt bra med ett brett register av nyttiga hjälpfunktioner.

Även om Honda är noga med att påpeka att Honda e är framtagen för just stadstrafik kan ändå den begränsade räckvidden kännas något i kortaste laget. Om Honda e är hushållets enda bil kan de absolut längsta resorna bli påfrestande om de blir för frekventa.

Slutsatsen är ändå: Om nästa bil ska vara en liten elbil fullspäckad med modern teknik är det fullt resonabelt att faktiskt överväga Honda e. Åsikterna kommer gå isär om den här bilen, antingen gillar man den eller avskyr den.