Nu rullar världens största eldrivna lastbil hos LBC Frakt i trakterna runt Karlstad. I samarbete med Stora Enso, Scania och TREE-projektet har företaget utvecklat en flisbil som kan lasta 36 procent mer än en vanlig lastbil.
Den nya lastbilen är av typen Scania R450e. Med släp mäter ekipaget hela 33,5 meter i längd och väger vid full last hela 94 ton. Specialtillstånd för att den får rulla på vägarna.
Genom den höga lastkapaciteten både effektiviserar man transporterna – samtidigt som man bidrar till att minska utsläppen. Företaget har också, tillsammans med lokala partners, säkrat upp med den nödvändiga laddinfrastrukturen.
Satsningen är en del i det större övergripande TREE-projektet med syftet att elektrifiera den svenska skogsnäringen. Idag står skogsnäringen för 20 procent av Sveriges tunga vägtransporter.
– Att elektrifiera de allra tyngsta transporterna ger oss en betydande påverkan på koldioxidutsläppen, det vi ser idag har många jobbat hårt med för att få på plats. Det här gör vi tillsammans för framtiden, säger Anders Lööf, vd på LBC Frakt.
– Samarbete har skapat ett världsunikt fordon som utmanar och effektiviserar lastbilstransporter till en ny nivå. Att hitta konkurrenskraftiga fossilfria transportlösningar gör att vi kan möta framtiden med tillförsikt, kommenterar Jörgen Olofsson, utvecklingschef för transporter på Stora Enso.
Sedan tidigare har LBC Frakt flera eldrivna lastbilar av mindre storlek i sin verksamhet.
Snabbfakta om Scania R450E
- Totalvikt: 94 ton
- Längd: 33.5 meter
- Motor: 450 kW
- Batterikapacitet: 628 kWh
- Räckvidd: 20 mil.
Kommentera