Fords transportbilar kan få arbeta hårt med långa dagar, sena kvällar och nattskift genom alla typer av väder och temperaturer. Nu presenterar Ford fördelarna med sin patenterade värmepump som ska ge de eldrivna transportbilarna en lång räckvidd under alla typer av väderlek.
Ford använder sig av en ånginsprutad värmepumpstekniks som sitter som standard i varje Ford E-Transit Custom, E-Tourneo Custom och E-Transit vilket ger ett effektivt sätt att värma kupén genom att fånga upp värmeenergi från luften utomhus, även vid temperaturer långt under -10 °C.
Värmepumpar är en energieffektiv lösning som länge använts för att värma bostäder och kontor. Genom att använda kalla köldmediegaser för att absorbera värmen från omgivningen och sedan komprimera dem för att höja temperaturen kan Ford utvinna en större mängd värmeenergi med minimal elektrisk energi. Den ånginsprutade värmepump är betydligt mer effektiva än traditionella värmepumpar.

När temperaturen utomhus stiger över 25 grader kan pumpens integrerade kylsystem också avlägsna värme ur kupén vilket minskar batterianvändningen för luftkonditionering och sparar energi vid längre körsträckor.
– För företag som använder skåpbilar innebär varje kilometer som körs mellan laddningarna mindre stillestånd och mer pengar. Vi jagar varje kilometer för att maximera effektiviteten och göra eldrivna fordonsflottor mer produktiva och kostnadseffektiva för våra hårt arbetande företagskunder, säger Ingo Krolewski, arbetsledare för Climate Attribute and Controls på Ford.
På en Ford E-Transit har värmepumpen förbättrat räckvidden med runt 7 till 10 procent, jämfört med en bil utan värmepump. Utvecklingen är resultatet Fords ingenjörsteam i Storbritannien, Tyskland och USA.
Kommentera