Världspremiären av Polestar 3 närmar sig – Performance-modellen ska leverera 380 kW

Den 12 oktober är det världspremiär för Polestars nya prestanda-SUV Polestar 3. Inför premiären lättar nu Polestar en aning på skynket och ger oss ett par nya detaljer.

Samtliga versioner av Polestar 3 har vid lansering en drivlina med dubbla motorer som prioriterar drivning på bakhjulen, samt elektrisk torque vectoring genom ett dubbelt kopplingssystem på den bakre elmotorn.

Polestar 3 får också adaptiv tvåkammars luftfjädring och aktiva dämpare som standard. Det innebär ett elbilen kommer kunna växla med mjuk- och fast fjädring samt justera dämparna för att passa vägen varannan millisekund.

– Vi var tvungna att fråga oss själva: Hur ska en modern SUV se ut? Polestar 3 definierar SUV:en för den elektriska tidsåldern och när vi designade den tog vi oss an några av de fundamentala egenskaperna för biltypen: proportioner, framtoning och aerodynamik, säger Thomas Ingenlath, Polestars vd.

Prestanda i guld

Performance Gold i Polestar 2

Givetvis kommer Polestar 3 också erbjudas med ett Performance-paket. Den kommer levererar en maximal effekt på 380 kW (517 hk) och 910 Nm och inkluderar Polestar Engineered chassioptimering för de aktiva dämparna och luftfjädringen. Performance-varianten får också Polestars Swedish Gold-behandling med guldiga ventilhattar, säkerhetsbälten och en laseretsad ljuslist invändigt.

Polestar 3 bygger på en helt ny elektrisk plattform som är utvecklad av Volvo Cars. Polestar lovar ”det senaste bland högteknologiska komponenter” som central datorkraft från NVIDIA och en lång rad avancerade säkerhetssystem från Volvo Cars.

Premiären av Polestar 3 sänds online

Premiären kommer äga rum i Köpenhamn med start klockan 19 den 12 oktober. På plats finns bland annat vd Thomas Ingenlath och designchef Maximilian Misson. Givetvis kommer premiären också sändas online. Den kommer du kunna se i videospelaren nedanför:

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.