Skoda har presenterat sin senaste elbil nya Skoda Elroq – och undertecknad var på plats på premiären mitt i centrala Prag. Detta är en elbil som placerar sig i det allt mer populära segmentet av kompakta suvar.
Detta är också Skodas första bilmodell som bär det nya designspråket Modern Solid. Det kännetecknas av Skoda utskrivet på huven och en ny mer modern front som kompletteras av nya smala Matrix-LED-strålkastare.

Med en längd på 4488 mm är bilen kortare än Skoda Enyaq men erbjuder ändå ett generöst tillaget interiörutrymme för den som vill ha en kompakt smidig bil. Det finns gott om plats för fem personer och ett bagage som lastar 470 liter, och hela 1580 liter vid fällda säten.
Fyra varianter på sikt
Från start kommer modellen erbjudas i tre varianter. Basvarianten är Skoda Elroq 50 som blir bakhjulsdriven, drivs framåt av en motor på 125 kW och ett batteri på 55 kWh med en räckvidd på 370 kilometer.

Nästa steg är Elroq 60 med ett större batteri på 62 kWh och en starkare motor på 150 kW. Den officiella räckvidden har inte kommunicerats men väntas ligga runt 390 kilometer. Den tredje bakhjulsdrivna varianten är Elroq 85 med ett ännu större batteri på 82 kWh och en motoreffekt på 210 kW. Detta är modellen med längst räckvidd på 572 kilometer (WLTP).
Utöver det presenterades också det fyrhjulsdrivna alternativet Elroq 85x. Här sitter också ett batteri på 82 kWh som ger en räckvidd på 550 kilometer. Denna varianten har en dubbla uppsättning motorer som levererar en total effekt på 220 KW.
För att förfina körningen finns också ett DCC-chassi med adaptiva dämpare som tillval på bilarna med det större batteriet. Det innebär att dämpningen justerar sig beroende på körläge tillsammans med responsen på ratten och accelerationspedalen.
På kroken får de bakhjulsdrivna Elroq dra 1000 kg. Om Elroq följer MEB-plattformens logik kommer den fyrhjulsdrivna kunna erbjuda 1200 kg men det är inget som Skoda kommunicerat.

Det stora batteriet laddar från 10 till 80 procent på 28 minuter och de mindre klarar intervallet på 25 minuter. Den maximala laddningseffekten för det största batteriet är 175 kW och de mindre 145 kW. AC-laddning på 11 kW är standard på samtliga varianterna. Värmepump är standard från Elroq 60 och uppåt.
Interiör som har det mesta

Interiören är bekant och delar en hel del drag med Skoda Enyaq. Skoda har lyckats väl med sin interiördesign och Elroq är inget undantag. Interiören är praktiskt och välkomponerad med mjuka material på rätt ytor.

Här finns utan tvekan gott om plats för fem personer. Även takhöjden i baksätet, för undertecknad som är 192 cm, är väl tilltaget.

Lägg där till alla kul inslag som vi kan förknippa med Skoda som isskrapa i bakluckan, pennhållare i handskfacket och mynthållare i mittkonsolen. Djupa rymliga förvaringsutrymmen, paraply i dörrsidorna och löstagbar förvaring på baksätets golv är bara sådana där saker som visar att Skoda tänker steget längre.
Elroq har också ett stort fokus på hållbarhet och återvunna material. Material kommer bland annat från återvunna PET-flaskor, fisknät, nylon och kläder.
Svenska priser
Elroq imponerar med en rymlig kupé trots ett kompakt format. De första leveranserna startar tidigt nästa år men då är det fokus på de bakhjulsdrivna varianterna. Först runt sommaren kommer fyrhjulsdrivna Elroq.
Priserna på basmodellen Elroq 50 börjar på 424 900 kronor medan Elroq 60 börjar på 479 900 kronor. Modellen med det största batteriet börjar på 534 900 kronor.
Kommentera