Världspremiär för nya elbilen Toyota bZ4X – med 450 kilometer i räckvidd och steer-by-wire

Idag har Toyota visat upp sin första modell ur den kommande elbilsserien beyondZero. Det handlar om den nya elsuven Toyota bZ4X som Toyota tidigare visat upp i ett konceptstadie. Inte helt olik den produktionsmodell man nu visar upp.

Den elektriska drivlinan i Toyota bZ4X är utvecklad i ett gemensamt samarbete mellan Subaru och Toyota. Batteriet ska enligt Toyota vara en välintegrerad del i chassits golv vilket ska ge en låg tyngdpunkt utmärkt viktfördelning och hög karosstyvhet. Det i sin tur tur leder till hög säkerhet, hög komfort och mycket god väghållning, menar Toyota.

Toyota bZ4X kommer i två versioner. Dels i en framhjulsdriven version och i en version med fyrhjulsdrift. Den framhjulsdrivna versionen har en motor med en effekt på 150 kW (204 hk). 0–100 km/h ska den klara på 8,4 sekunder och toppfarten är 160 km/h.

Den fyrhjulsdrivna versionen har två motorer på vardera 80 kW och en total maxeffekt på 217,5 hästkrafter, toppfarten är densamma, medan accelerationen går på 7,7 sekunder.

Batteriet i bZ4x är på 71,4 kWh vilket ska ge en räckvidd på strax över 450 kilometer enligt WLTP. Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 150 kW vilket ska ladda batteriet med omkring 80 procent på 30 minuter. Ombord finns också en trefas ombordladdare med en effekt på 11 kW.

Ny innovativ ratt och styrteknik

Toyota bZ4X kommer vara den första serieproducerade bilen med steer-by-wire-teknik. Kopplingen mellan ratten och framhjulen sker helt utan mekaniska förbindelser. Tekniken kommer dock inte finnas i samband med lanseringen, men kommer istället till Europa och Sverige vid en senare tidpunkt.

När väl tekniken kommer plockar Toyota bort den traditionellt runda ratten. Istället ersätter man den med en ratt som Toyota kallar One Motion Grip Control. Det ska göra körningen enklare då händerna aldrig behöver överlappas.

Bland andra innovationer nämner Toyota att bZ4X kommer att erbjudas med solcellstak. Solcellerna ska kunna bidra med upp till 1800 kilometers i extra räckvidd per år.

Luftig interiör med god sikt

Interiört vill Toyota ge en känsla av ett ombonat vardagsrum. Mjuka och vävda textilier och detaljerna med satin-finish och tillvalet panoramaglastak ska bidra.

Instrumentpanelen är låg vilket ska bidra till en öppen känsla och god sikt. Toyota kallar det själv för ”händerna på ratten, ögonen på vägen”. Alla mätare kan överblickas med minimala ögonrörelser.

Toyota lyfter också fram den långa hjulbasen. Interiört ska det finnas gott om benutrymme. Mellan höftpunkterna i fram- och baksäte är det en meter. Lastutrymmet har ett justerbart golv och med baksätet i normalposition ryms 452 liter bagaget.

Sverigepremiären kommer att ske under den senare delen av våren. Däremot öppnar Toyota onlinebokningen redan i december.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.