Världens mest överflödiga elbil GMC Hummer EV uppdateras – mer kraft och terrängkörning

Nu lanserar GMC 2026 års version av sin jättestora elbil Hummer EV. Biltillverkaren introducerar nya mjukvarufunktioner, bättre prestanda och fler designval som ska få denna elektriska bjässe att träda fram ännu mer.

GMC lyfter bland annat fram den nya funktionen King Crab, ”kungskrabba”, vilket är ett nytt läge som ger bakhjulsstyrning för förbättrad manövrerbarheten i terräng genom att låta bakhjulen svänga snabbare än framhjulen.

Resultatet är en snävare svängradie och ännu bättre kontroll utanför de asfalterade vägarna enligt GMC. I kombination med förbättrade stötdämpare höjer man också komforten.

King Crab blir standard i GMC Hummer EV med två och tre motorer. Dessutom kommer den rullas ut genom en trådlös mjukvarauppdatering till redan levererade bilar.

Med det nya modellåret introducerar GMC också Carbon Fiber Edition. En specialversion med ett 24-modulsbatteri på 246 kWh, unika designdetaljer och en total motoreffekt på hissnande 1160 hästkrafter. Det ska ta Hummern från 0 till 96 km/h (0 till 60 mph) på 2,8 sekunder.

Hummer EV Carbon Fiber Edition i profil.

Med Carbon Fiber Edition får man också 22-tums svarta kolfiberfälgar, terrängdäck, hasplåtar i kolfiber och sidospeglar i kolfiber. Dessutom får bilen svarta emblem.

Interiören i GMC Hummer EV 2026.

GMC introducerar också dubbelriktad laddning till samtliga varianter av Hummer. Dessutom förbättras körhjälpen med en förbättrad adaptiv farthållare och uppgraderad Super Cruise med stöd för Google Maps.

Produktionen drar igång i Michigan, USA senare i år. Mer information om pris och räckvidd kommer närmare lansering. Men troligtvis når inte heller denna Sverige, precis som föregående årsmodeller.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.