Oslo har beskrivits som världens främsta elbilsstad. Här rullar sedan september fler elbilar än några andra fordon på stadens vägar. Lagom till den milstolpen öppnar nu Circle K sin största laddstation någonsin.
Vid Furuset i Oslo finns nu 28 snabbladdare med en effekt på mellan 300 och 400 kW. Stationen är utformad med fokus på elbilsförare. Flera av laddpunkterna är placerade under tak vilket skapar ett gott väderskydd.
– Vi bygger för de som håller hjulen igång. Taxibilar, hantverkare, leveransförare och alla andra i rörelse. De behöver snabba och pålitliga laddningssessioner, i staden, där deras tid faktiskt spenderas, säger Anders Kleve Svela, chef för eMobility på Circle K Norge.

De första snabbladdarna vid Furuset öppnade redan för två år sedan, men då endast med 16 snabbladdare. Nu dubblas alltså antalet:
– När vi öppnade 16 laddstationer här för två år sedan trodde vi att det skulle hålla länge. Nu fördubblar vi antalet eftersom takten i den kommersiella trafiken kräver det. Det ska gå snabbt att fylla och snabbt att komma på, både för de flesta och för dem som försörjer sig på att köra, fortsätter Svela.
Infrastrukturen i städerna ställer helt andra krav än stationerna utmed vägarna förklarar Svela. Längs de större vägarna handlar det ofta om semestertoppar men i städerna är laddningsaktiviteten genomgående hög.

– Våra stationer vid Økern och Furuset levererar varje månad ungefär samma antal laddningstillfällen som laddparken Circle K Bamble E18 gör under helgdagsmånaden juli. Detta visar att marknaden för snabbladdning i städer är både stark och stabil, säger Svela.
Svela sammanfattar öppningen av de nya snabbladdarna i Furuset:
– För kunderna innebär det färre köer och fler valmöjligheter, för yrkesförare innebär det fler arbetstimmar och mindre väntetid. För Oslo et kliv mot renare luft och ett bättre stadsliv, avslutar han.

I Sverige är det Circle K Järna som är operatörens största station. Den har beskrivits som ett framtidskoncept med 26 snabbladdare, varav de flesta är under väderskydd. Läs mer om stationen i Järna här.
















Kommentera