Vanwall Vandervell S är en liten elbil med maxad prestanda

Vanwall var en brittisk formelbiltillverkare som tävlade under 1950-talet. Nu är märket en del av det tyska racingteamet Vanwall Racing och idag har man presenterat planerna på att börja tillverka elbilar.

Det vi får se är en eldriven halvkombi som ska gå i produktion senare i. Som en direkt spegling till sitt historiska arv inom formel 1 och racing är det fokus på rejält med prestanda.

Vandervell S blir fyrhjulsdriven och levererar en kombinerad effekt på upp till 238 kW (320 hk) från två motorer och en räckvidd på 450 kilometer. Den ska klara 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder.

Dessutom kommer en ännu kraftfullare S Plus-modell med två elmotorer som levererar 432 kW (580 hk). Den får en räckvidd på 420 kilometer och sprinten 0 till 100 km/h klarar den på 3,4 sekunder.

Halvkombin får en sportig framtoning med ett stort luftintag och 22-tums lättmetallfälgar med lågprofilsdäck. För att förfina och balansera körupplevelsen ska Vandervell vara konstruerad i lättviktsmaterial som kolfiber.

– Vanwalls mål är att skapa unika, nya generationens elbilar med hög kvalité och bra prestanda. Att driva på utvecklingen och förmedla den starka passionen som speglar Vanwall Company, säger VD Colin Kolles.

Vi får inte se några bilder på interiören, däremot lovar man en särskilt utmärkande och ergonomisk förarposition inspirerad av racingvärlden. Trots den inspirationen så har man inte gjort någon avkall på komfort, eller de interiöra materialval. Här pratar Vanwall om de finaste materialvalen som äkta kolfiber och läder.

Utöver de första uppgifterna kring prestandan och några bilder så vet vi inte så mycket mer. Leveranserna ska starta under det tredje kvartalet i år, och riktpriset i Tyskland är satt till 128 000 euro. Den mest kraftfulla varianten S Plus kommer endast att tillverkas i 500 exemplar.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.