Ny statistik från försäkringsbolaget If och vägassistansbolaget Viking visar nu på de vanligaste anledningarna till att de måste rycka ut och bärga en elbil. Toppar listan är fall där startbatteriet har laddats ur.
Var tredje uppdrag handlar om ett urladdat startbatteri och något som förekommer både på elbilar och bilar med förbränningsmotorer. Det är också något som blir allt vanligare nu under vintern.
Uppdrag där förare kör slut på huvudbatteriet är däremot högst ovanligt, noterar If i sin redovisning.
– Räckvidden för elbilar blir bättre och bättre, och många elbilägare har lärt sig en hel del om laddning och batterier och hur just deras modell funkar, säger Ifs motorexpert Frida Wedin.
På plats två kommer punktering, följt av kollision samt fastkörning som orsaker till att man kallar på bärgning.
För att undvika problem med startbatteriet rekommenderar If att man som förare tar reda på hur underhållningsladdningen fungerar på ens elbil, och om det är nödvändigt att man själv aktivt underhållsladdar det. Många moderna elbilar sköter däremot underhållsladdningen automatiskt från huvudbatteriet.
– Det är framför allt under årets kalla månader som elbilsförare behöver vägassistans, antingen hemma eller under resan. 12-voltsbatteriet är känsligt för urladdning vid mycket kortkörning, särskilt under kalla dagar, säger Frida Wedin.
– Det är också viktigt som bilägare att kolla upp vilken typ av vägassistans som täcks upp av försäkringen. I de flesta halvbilsförsäkringar i Sverige ingår detta, men det är ändå klokt att kolla upp när och hur den gäller, avslutar Frida Wedin.
Kommentera