Det är hög tid att göra en djupdykning på den svenska elbilsmarknaden och ta en närmare titt på vad en elbil egentligen kostar att köpa. Tiden där elbilar kostade över en miljon kronor, så som en politiker alldeles för nyligen felaktigt påstod är borta sedan länge.
Men det är också ett tag kvar till de omtalade elbilarna som ska kosta under 230 000 kronor (20 000 euro), som dessutom aldrig tycks bli riktigt så billiga med lite svensk moms, växelkurser och annat. Men trots det växer marknaden med konkurrenskraftiga elbilar med ett snittpris som är lägre än någonsin.
Enligt Skatteverkets lista med nybilspriser finns det idag 137 helt elektriska personbilar att välja mellan på den svenska marknaden. Den billigaste är basmodellen av Citroën ë-C3 som kostar 299 900 kronor. Den dyraste basmodellen är Mercedes G 580 with EQ Technology med ett pris på 1 725 000 kronor.
En summering visar att de flesta elbilarna placerar sig någonstans i den lägre delen av det spannet. Hälften av alla nya bilar kostar i sitt grundutförande under 600 000 kronor. Omkring en av fyra kostar mellan 500 000 och 600 000 kronor och runt 20 procent kostar mellan 400 000 och 500 000 kronor. Fem procent kostar mellan 300 000 och 400 000 kronor.
De tio mest sålda elbilsmodellerna i Sverige under de senaste 12 månaderna har ett genomsnittligt grundpris på 560 000 kronor. De står för ungefär hälften av alla sålda elbilarna under perioden.
De sex elbilarna som kostar under 400 000 kronor är:
- Citroën ë-C3 YOU, 299 900 kr
- Fiat 500e 42 kWh, 354 900 kr
- Opel Frontera Electric, 379 900 kr
- Peugeot e-308 5D GT Business, 379 900 kr
- Volkswagen ID.3 Pure EU 52 kWh, 382 300 kr
- Mini Cooper E, 384 900 kr
- Renault Megane Evolution 40 kwh, 399 900 kr
Om man ska köpa en av varje elbilsmodell som finns tillgänglig i Sverige idag (alltså 137 stycken) får man bara beredd att betala 95 700 000 kronor, före tillval.
Kommentera