Utsläppen bland nyregistrerade personbilar minskade under 2024 jämfört med året innan. Det visar en ny sammanställning från Transportstyrelsen. Den största bidragande faktorn är elbilarna, som dessutom är den populäraste drivlinan bland nya bilar.
Under 2024 registrerades det 97 079 nya elbilar som har ett utsläpp på noll gram CO2 per kilometer. Den största boven är dieselbilarna där utsläppen i genomsnitt är 168,25 gram/km. Som tur är minskade nyregistreringar av dieselbilarna rejält jämfört med året innan.
I genomsnitt är CO2-utsläppen på alla nya bilar som registrerades 2024 på 59,06 gram/km. Det ner med 11 procent från året innan då nivån låg på 61,05.
Bilpark i förändring
Nybilsförsäljning är turbulent för tillfället och ser totalt sett en sjunkande trend. Antalet nya bilar minskade med 11 procent under 2024, jämfört med året innan. Dieseldrivna bilar tappade nästan 25 procent, bensindrivna minskade med 6 procent medan elbilarna minskade med 15 procent. Antalet laddhybrider ökade.
– Det är svårt att peka på en enskild förklaring till förändringen. Klimatbonusens avskaffande kan vara en bidragande orsak, politiska beslut som sänkt kostnaden för fossildrivmedel en annan. Men också att vi lever i ekonomiskt osäkra tider och en elbil är generellt sett dyr i inköp och det kan påverka. Det finns sannolikt flera bidragande orsaker till utvecklingen, kommenterar Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen om förändringen.
Förändring | Antal nyregistrerade 2024 | Jmf. 2023 |
---|---|---|
Eldrivna personbilar | 97079 | -14,5% |
Bensindrivna personbilar | 84009 | -6.20% |
Laddhybrider (bensin/el) | 61133 | 0,5% |
Dieseldrivna personbilar | 14953 | -24,3% |
Laddhybrider (diesel/el) | 3296 | 74,7% |
Gasdrivna personbilar | 710 | -66,1% |
Etanoldrivna personbilar | 160 | -94,0% |
Vätgasdrivna personbilar | 2 | -50,0% |
Summa | 261342 | -10,9% |
Utsläppen mäts enligt WLTP-körcykeln och det är värt att påpeka att de faktiska genomsnittliga utsläppen kan vara högre. För att utsläppen ska stämma måste bilarna köras helt enligt den laboratoriebaserade testmoden. I verkligheten bedöms utsläppen vara högre hos samtliga bilar med en förbränningsmotor. Endast elbilarna släpper ut 0,00 gram/km både enligt WLTP och i verkligheten.
Kommentera