Uppmaningen: Det bör bli permanent skattefritt att ladda elbilen på jobbet

En Volvo C40 som laddar. Foto: Volvo Cars.

Sedan sommaren 2023 har arbetstagare som erbjudits gratis elbilsladdning på sina arbetsplatser kunnat njuta av det utan att riskera någon form av förmånsbeskattning. Bakgrunden till beslutet var att regeringen ville påskynda elektrifieringen genom att underlätta för arbetsplatser som ville installera laddpunkter och erbjuda sina anställda fri laddning.

Undantaget gällde utöver laddning av personbil också lätt lastbil, motorcykel, moped och elcykel. Men regeringen var också tydliga med att det tillfälliga slopandet av förmånsbeskattningen bara skulle vara just tillfällig.

Från och med sommaren 2026 upphör skattefriheten, om regeringen inte förlänger avdraget. Nu uppmanar Mårten Bergman som är ekonom Transportföretagen till att behålla skattefriheten av flera anledningar. Det rapporterar Tidningen Näringslivet.

Det är nämligen inte bara den anställde som får en merkostnad. För företaget innebär det ökande kostnader genom ökad administration och höjda arbetsgivaravgifter. Något som han menar är katastrofalt i den pågående lågkonjunkturen och inflationskris.

– En permanent skattefrihet av laddel är en av många olika åtgärder för att få fler lätta elektriska fordon på våra vägar. Att återgå till att klassa laddning hos din arbetsgivare som en förmån ökar krånglet och höjer tröskeln för elektrifiering, säger Mårten Bergman.

Enligt beräkningar från Finansdepartementet kan kostnaden för det genomsnittliga företaget öka med 28 400 kronor om den anställde ska förmånsbeskattas. Det leder till också till mer krångel både för arbetstagaren och arbetsgivaren om förmånen återigen behöver redovisas.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.