Kinesiska elbilstillverkaren har över 3000 stationer för batteribyten i Kina och 59 stycken i Europa. Vid stationerna som kallas för Power Swap Station kan förare av Nios elbilar byta batteriet på runt fem minuter som alternativ till att snabbladda sina elbilar med sladd.
Det gör det också möjligt för ägare att mer flexibelt skifta storlek på batterier för att påverka sin ägande kostnad, och för att inte lysa upp överflödig batterikapacitet i onödan eller för att begränsa sig till en batteriteknik.
Tanken på batteribyten är något som tilltalar kinesiska batterigiganten CATL. De har själva egna batteribytesstationer men har nu visat intresse för Nios stationer, enligt uppgifter till Reuters.
CATL har tidigare meddelat att man ska investera upp till motsvarande 3,3 miljarder kronor i Nios energibolaget Nio Power. Nu hävdar källorna att CATL vill bli majoritetsägare i bolaget.
Batterijätten har inte kommenterat uppgifterna. Nio svarar däremot att de ofta är i kontakt med ”flertalet investerare, däribland CATL” med syftet att skapa en enhetlig marknadsstandard för batteribytestekniken.
– Nio och CATL kommer att fördjupa sitt samarbete inom kapital och affärer samt ytterligare befästa det strategiska partnerskapet för att tillsammans bygga det största nätverket för batteribyten i världen, skrev Nio i ett svar till Reuters.
CATL ingick nyligen ett samarbete med statliga oljebolaget Sinopec. De kommer tillsammans att ersätta en tredjedel av landets bensinstation med batteribytesstationer. Målet är att bygga 10 000 stationer, varav de 500 första ska byggas i år.
Kommentera