I förra veckan visade Tesla upp en uppdaterad version av elbilarna Tesla Model S och X. Utöver en ny fräsch interiör hamnade ratten i fokus. Istället för en traditionellt rund ratt valde Tesla en rektangulär ”flygplans”-ratt.
Nu några dagar efter lanseringen så har vi börjat observera fler annorlunda detaljer. En sådan är att Tesla slopat växelväljaren och blinkersspaken bakom ratten. Två funktioner som kan ses som överflödiga vid autonom körning, vilket är Teslas långsiktiga mål. Där är dock Tesla inte idag.
Avsaknaden av växelväljare ser nog få som något knepigt. Ett P, D och R på touchskärmen är lätt att föreställa sig. Det är precis vad som kommer finnas. Elon Musk har förklarar dock att bilen kommer vara smartare än så:
– Inga fler spakar. Bilen gissar färdriktningen baserad på hinder den ser, kontexten och navigatorn. Du kan välja manuellt via touchskärmen, skriver Elon Musk på Twitter när han kommenterar avsaknaden av växelspak.
Blinkersknapp nära till hands

Vid en närmre titt på bilderna ser vi att Tesla Model S och X-blinkersen är placerad på ratten som knappar. Här finns blinkers, tuta, farthållare, vindrutetorkare/spolare och röststyrning. Tillkommer gör också de två multifunktionella Tesla-hjulen som bland annat kan justera farthållaren och ljudvolymen.
Egentligen borde vi inte bli överraskade på Teslas innovation. Nedan är en bild på en tidig designsketch av Tesla Model 3. Den har både den annorlunda ratten och saknar spakar bakom denna.

Elon Musk har många gånger uttryckt frustration över att biltillverkare aldrig realiserar sina tuffaste koncept. Vi kan i alla fall inte klandra Elon för att inte leva som han lär.
Kommentera