Unika spaningen: Elbilen Zeekr 001 på besök i Sverige

Under de senaste dagarna har nyheterna kring Zeekr 001 haglat tätt. Ny batteriteknik från CATL ska ge den 1000 kilometer i räckvidd nästa år. Den satte också nyligen två galna världsrekord, bland annat snabbaste driften för en elbil.

Men det som många väntar på är när Zeekr och kanske möjligtvis 001 kommer till Sverige. Att Zeekr ska komma till Europa är bara en tidsfråga, företaget har talat om globala ambitioner där Europa ingår.

Den nära kopplingen till Geely-koncernens designkontor i Göteborg gör också Sverige svårt att utesluta i samband med en entré till Europa. Den kvalificerade gissningen är att Zeekr kommer hit under 2023.

Och det är just i Sverige jag fick span på en Zeekr 001. Undertecknad var snabbt framme med kameran. För framför ögonen på mig stod den sportiga elbilen prydligt uppställd. Jag kunde inte undgå att tjuvtitta.

Zeekr 001 tar formen av en sportkombi. Den mäter 4,97 meter i längd, är 1,99 meter bred och 1,56 meter hög. Hjulbasen är på 3 meter. I kombibagaget kan du lasta 2144 liter med fällt baksäte.

Storleksmässigt är den inte helt olik Porsche Taycan Cross Turismo som också är en sportkombi. De påminner om varandra även om Porschen är något rundare i formerna. Zeekr 001 uppfattas helt enkelt som tuffare och kraftfullare i linjerna.

Från sidan kan vi fullt ut se den kurviga sportkombi-taklinjen. Den observante noterar att Zeekr 001 har två laddluckor, en fram och en bak, båda på vänster sida. Det är ett kinesiskt fenomen, då man använder två olika uttag för AC- och DC-laddning i Kina.

I Europa behöver vi bara en laddlucka då CCS-standarden har stöd för både AC- och DC-laddning. Min reflektion är att det smarta draget bör vara att Zeekr väljer den bakre laddluckan i Europa. Det skulle göra den kompatibel med Tesla Supercharger.

Interiören är avskalad med få reglage. I fokus finns en liggande mittskärm i Tesla Model 3-stuk. En andra skärm finns också bakom ratten för förarinstrumenteringen. Vi ser också ett brett armstöd och sportstolar i skinnmaterial. Allt ser väldigt prydligt och genomarbetat ut.

Tekniska specifikationer

Genom den senaste nyheten om att Zeekr 001 ska få ett nytt batteri från CATL vet vi att 001 på sikt kommer kunna erbjuda upp till 1000 kilometer i räckvidd (enligt kinesiska mätmetoden).

I Kina finns Zeekr 001 idag i flera utföranden med två olika storlekar på batteri. Antingen 86 eller 100 kWh. I topputförande är räckvidden upp till 700 kilometer (enligt kinesiska mätmetoden). De dubbla motorer har en totalt effekt på 400 kW (536 hk) och tar bilen från 0–100 på 3,8 sekunder. Stoppsträckan är så klart lika viktig. Ner till noll igen klarar den på 34 meter.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.