Tesla sopar för tillfället mattan med de tyska biltillverkarna. Tesla levererade nästan 900 000 elbilar under den första halvan av detta året. Det är fler än vad Volkswagen-gruppen, BMW och Mercedes sålde tillsammans. De levererade strax under 600 000 elbilar.
Analytiker från Bloomberg pekar på en rad olika faktorer. Bland annat så tappar man andelar i Kina där Tesla och inhemska BYD istället leder elektrifieringen. Det handlar om att konkurrera på pris och mjukvaran – områden som de tyska tillvekarna ännu inte kommit ikapp på.
– Tesla ligger fortfarande mil före de tyska biltillverkarna på alla stora marknader. De är under press att öka volymerna för att nå den typ av stordriftsfördelar som behövs för att göra elbilar lönsamma, kommenterar fordonsanalytikerna Matthias Schmidt.
Det tyska jättarna är dock medvetna om utmaningarna. Och de agerar för att komma ikapp både på hemmaplan men framför allt på den kinesiska marknaden som är särskilt viktig att fokusera på. Dels på grund av den ökade konkurrensen från landets producenter av elbilar men också för att det är en av världens största bilmarknader – och till 2030 är förväntningen att 90 procent av marknaden kommer vara elbilar i landet. Framgång i Kina kommer säkra kapital och stora skalfördelar.
Inte helt kört

Analytikerna menar dock att det inte på något vis är kört för de stora tyska biljättarna. I Europa är konkurrensen inte lika tuff som i Kina, även om Tesla också tar marknadsandelar här. Det finns en stor vilja att köpa europeiskt. Samtidigt är det också svårt för kinesiska elbilstillverkare att etablera sig i USA på grund av importtullar.
Analytikerna pekar också på att Tesla lämnat utrymme för andra biltillverkare att komma ikapp. Tesla Model Y har funnits på marknaden i tre år – i stora drag oförändrad. Detsamma gäller den nu sex år gamla Tesla Model 3 som visserligen snart kommer uppdateras.
Samtidigt går de tyska tillverkarna fortfarande med vinst på sin bilar med förbränningsmotorer vilket ändå gör att företagen kan uppvisa en lönsamhet och medel till nya investeringar. Märken som Mercedes och BMW dubblar också försäljningen av elbilar på årsbasis – vilket är en snabbare ökning än exempelvis Tesla även om volymerna är mindre.
Ny generation elbilar
De tyska tillverkarna kommer också att lansera nya elbilsplattformar i mitten av detta årtiondet som kommer sänka produktionskostnaderna och erbjuda ny teknik som kan förändra dynamiken, skriver Bloomberg i sin analys.

Som ett konkret exempel lyfter Bloomberg fram Volkswagens löfte om en kompakt folk-elbil med ett riktpris på 25 000 euro. Dessutom spår man höja ribban rejält i premiumsegmentet med långdistans-sedanen Volkswagen ID.7 som kommer i slutet av detta året.

För att utmana modeller som Tesla Model 3 har Mercedes en kompakt CLA-baserad sedan på gång – som spås bli framgångsrik i exempelvis USA. Under 2025 lanserar BMW sin elbilsrevolution ”Neue Klasse” som ska halvera kostnaden för elbilsbatterier, samtidigt som både räckvidd och hastigheten på snabbladdning ska öka med 30 procent.
– Nästa generations elbilsplattformar från tyskarna kan förändra saker. Det är då du kommer att se en ökad konkurrens från dem, avslutar Bloomberg Intelligence-analytikern Michael Dean.
Kommentera