Två ”folk-elbilar”: Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3

Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 är två elbilar som båda fått epitetet ”folk-elbilar”. Men hur står sig dessa, helt olika elbilarna mot varandra? Vi tittar lite närmre på egenskaperna hos sedanen Tesla Model 3 som funnits på svenska marknaden sedan ett år tillbaka och Volkswagen ID.3 – den eldrivna halvkombin som kommer till Sverige till sommaren.

Prismässigt står de båda bilarna i helt olika prisklasser och det är på sätt och vis orättvist att jämföra dem med varandra. Men de båda bilarna har fått stämpeln ”folk-elbilar” så vi fortsätter. Priset på den nu ”billigaste” Tesla Model 3 SR RWD är 549 900kr, vilket kan jämföras med ID.3 1ST som till sommaren kommer ha ett startpris på 410 000kr. Ingen av bilarna är direkt ”billiga” även om de båda bilarna lyckats få stämpeln prisutmanare inom sitt segment.

När det kommer till prestanda så är det svårt att slå Teslas batteriteknik. Model 3 klarar 0-100km/h på 5,6 sekunder (i standardmodellen) medan ID.3 troligtvis kommer ligga på omkring 8-9 sekunder. Båda modellerna erbjuder snabbladdning, där Tesla har sitt egna nätverk av snabbladdare medan Volkswagen kommer vara del av Ionity.

Räckvidden på Tesla Model 3 SR RWD är är upp till 409 km vilket kan jämföras med 420 km hos Volkswagen ID.3 1ST. Tesla är känd för att leverera elbilar med lång räckvidd och det gör snart nu också Volkswagen med ID.3. I förhållanden till nypriset får faktiskt ID.3 en fjärdeplats i vår lista räckvidd per krona.

PrisRäckvidd
Model 3 SR 549 900 kr409 km
Model 3 LR659 900 kr560 km
Model 3 P699 900 kr530 km
ID.3 1ST410 000 kr420 km
ID.3 45 kWh350 000 kr330 km
ID.3 77 kWh?550 km

Tesla Model 3 leder ligan i avskalad interiör även om Volkswagen också följer trenden med en minimalistisk interiör i ID-familjen. Fokus i de båda modellerna är mittskärmen som styr de flesta funktionerna i bilen. När Tesla väljer att gå mot en helt knapplös interiör väljer Volkswagen att behålla en del knappar.

Teslas förarassistanssystem står sig också starkare mot Volkswagen – där Teslas Autopilot är så mycket mer komplett än något annat förarassistent system. Även om ID.3 kommer med Lane Assist och adaptiv farthållare, precis som Teslas Autopilot så saknar den ytterligare funktionalitet som Tesla har. ID.3 erbjuder dock något som Tesla saknar, en holistisk headsup-display som projicerar information till föraren direkt i framrutan. Här kan föraren få information hastighet, navigationsinformation men också uppmärksammas på faror.

Två helt olika bilar, samma mål

Trots att dessa två elbilar är helt olika varandra har de båda företagen bakom bilarna exakt samma mål. Man har haft ambition att tillverka en elbil som ska nå en bred kundgrupp och sälja på stora volymer. Tesla Model 3 har under det senaste året gjort en enorm succé och tagit sig in på många topplistor. Om Volkswagen ID.3 gör samma resa i sitt segment, det får vi se när de första leveranserna kommer till sommaren.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.