Mercedes har kommit långt när det kommer till självkörande bilar i Tyskland. Här får bland annat Mercerdes EQS med Drive Pilot köra helt autonomt i hastigheter upp till 95 km/h på motorvägen. Det utan krav på att föraren håller ögonen på vägen, eller händerna på ratten.
Nu får Mercedes också godkänt att komplettera de röda bakljusen och vita framljusen på sina bilar om de har Drive Pilot aktiverat. Genom att lamporna ger ifrån sig ett turkost sken ska man visa för andra trafikanter att bilen befinner sig i ett självkörande läge.
Det ska också göra det tydligare för trafikpoliser att bilen faktiskt befinner sig i sitt självkörande läge, och att föraren då faktiskt får göra något annat än att fokusera på bilkörningen. De speciella markeringsljusen sitter i fram- och bakljusen samt på ytterbackspeglarna.

– Vi tar ett holistiskt grepp om utvecklingen av automatiserad körning på Mercedes-Benz och beaktar aspekter vars betydelse ökar i takt med att fordonsflottan växer. Användningen av markeringsljus och kommunikationen mellan fordonet och dess omgivning är därför nästa evolutionära milstolpe för Mercedes-Benz. Jag är stolt över att detta särskilda tillstånd erkänner våra insatser för att främja acceptans och tillit till denna teknologi, berättar Markus Schäfer, utvecklingschef på Mercedes-Benz.
Det turkosa ljuset uppfyller två viktiga kriterier. Dels är det tydligt åtskilt från befintlig fordonsbelysning och trafiksignaler såsom trafikljus eller varningsljus vilket minskar risken för förväxling. För det andra gör dess synlighet att andra trafikanter snabbt kan uppfatta dem.
Studier med testpersoner har också visat att turkost ljust är den optimala färgen för automatiserad körning. Färgen presterade bättre än andra färger utifrån både fysiologiska och psykologiska faktorer.
Kommentera