Trafikverkets snabbladdare: Långa handläggningstider gör att utbyggnaden tar tid

Trafikverket har av regeringen fått uppdraget att dela ut stöd till aktörer som vill bygga publika snabbladdare. Stödet har hittills delats ut i två omgångar och ska resultera i 59 laddstationer. De ska täppa till flera vita fläckar på laddkartorna – främst i glesbygden.

Totalt satsar regeringen 150 miljoner fördelat över tre år. Men ännu är inga av snabbladdarna klara, trots att den första delen av stödet delades ut i december förra året, samt en andra omgång i år. Det skriver NyTeknik.

Tidningen citerar bland annat Björn Öster, ansvarig för snabbladdningsinfrastruktur på Vattenfall InCharge som är ett av de företag som fått stöd: ”Långa tillståndsprocesser sätter stopp för att laddpunkterna sätts upp snabbare. Det är inte bra alls, vi tycker att det är jättejobbigt. Vi gör vad vi kan men det handlar om myndighetsbeslut.”

Handläggningstiden är oftast sex till 12 månader. Det som tar tid är att få tillstånd för avstängningarna, marktillstånd och godkännande från elnätsägarna.

Tidningen skriver vidare att de första stationerna nu kommer att öppna i slutet av oktober om inget oväntat händer. Men för många av de nya stationerna dröjer det till september nästa år.

– Det är inte vi som sätter deadline utan företagen uppger själva när de får byggstart. Det handlar om vad de har för avtal och på många platser finns också tjäle i marken vilket innebär att det under vissa perioder inte går att bygga, säger Maria Attve Storm, projektadministratör på Trafikverket till tidningen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.