Förra året inledde regeringen ett arbete med att se över möjligheterna att utrusta Trafikverkets rastplatser med snabbladdare för främst eldrivna lastbilar. Förutsättningarna har nu utretts av Trafikverket och rastplats E4 Brahehus föreslås att bli den första pilotanläggningen.
Trafikverket har tidigare varit återhållsamma och restriktiva med att tillåta kommersiell verksamhet på rastplatserna, men genom upphandling ska det nu kunna bli möjligt för en operatör att etablera och driva en laddstation.
– Vi ser att effektiviteten i transporterna gynnas när fordon kan ladda samtidigt som föraren har rast. Vi ser gärna att vi får ett uppdrag från regeringen så att vi kan möjliggöra den här utvecklingen på våra rastplatser, säger Sandra Nordahl, Trafikverket.

Trafikverket har pekat ut totalt 31 rastplatser som är strategiskt viktiga för vägtransporter genom hela landet. Stationerna ska då ha minst åtta platser för lastbil och släp. Dessa stationer har tillräckligt med utrymme för att möjliggöra en anläggning av denna storleken.
– Laddning längs de största vägarna är också en förutsättning för elektrifieringen av de tunga transporterna, fortsätter Nordahl.
Trafikverket har alltså föreslagit E4 Brahehus strax norr om Gränna som den första pilotanläggningen. Där finns redan planer på att utöka antalet lastbilsplatser.
För att starta pilotprojektet behöver Trafikverket nu få det formella uppdraget från regeringen att påbörja arbetet.
















Kommentera