Toyotas storskaliga produktion av solid state-batterier dröjer

Tidigare i höst lade Toyota fram sin batteristrategi för framtidens elbilar. Kort summerat handlar den om att i ett första steg göra batterierna billigare och i ett andra steg mycket billigare. Det kommer att följas av en tredje etapp med batterier som kommer kunna erbjuda längre räckvidder. Då är vi framme någonstans runt 2027 med elbilar som ska klara 1000 kilometer på en laddning.

Enligt planen som Toyota lade fram kommer utvecklingen inte att stanna där. Nästa stora kliv ska Toyota göra genom så kallade solid state-batterier. Det ska ge batterier som har längre räckvidder och dessutom laddar mycket snabbt.

Toyota har sagt att de första solid state-batteriet ska komma någonstans runt 2027 eller 2028 enligt den planen. Men nu förtydligar Toyota sitt uttalande om att den banrytande tekniken inte kommer att räcka till någon storskalig bilproduktion.

Första pilotanläggning 2027

En första pilot-anläggning för produktion av solid state-batterier kommer att stå klar 2027. Anläggningen kommer initialt endast ha en kapacitet för ett par tusen fordon, enligt Toyotas egna tidning Toyota Times.

Först 2030 kommer fabriken att nå en storskalig produktion men då endast med en kapacitet för strax över 10 000 fordon. Fortsatt en förhållandevis liten andel, då Toyota planerar att sälja 3,5 miljoner elbilar årligen år 2030.

Enligt Toyota ska det första solid state-batterierna erbjuda en räckvidd på över 1000 kilometer och ska kunna ladda från 10 till 80 procent på runt 10 minuter. En andra generationen solid state-batteri ska följa med räckvidder över 1200 kilometer och ännu snabbare laddning.

Toyota ser solid state-batterier som särskilt lämpade för sportbilar och större suvar.

– Jag tror att det viktigaste för tillfället är att släppa ut solid-state-batterierna på marknaden och vi kommer att ta en volymökning därifrån, sa Koji Sato, VD för Toyota till i Financial Times tidigare i höst.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.