Toyota berättar nu att man ingått ett fördjupat gemensamt utvecklingsavtal med Sumitomo Metal Mining i kampen om att bli först med solid state-batterier. I avtalet ska man ta fram det katodmaterial som krävs.
Målet är att på sikt nå masstillverkning och bana väg för den nya batteritekniken som väntas ge längre räckvidd, högre effekt och kortare laddningstider än dagens litiumjonbatterier. Rent konkret kan det innebära mindre batterier med bibehållen räckvidd.
Solid state-batterier skiljer sig från dagens batterier genom att de använder en fast elektrolyt istället för en vätska. Det gör dem inte bara mer kompakta utan även mer hållbara och säkrare.


Branschen och Toyota har länge sett tekniken som nästa stora steg i elektrifieringen.
Toyota och Sumitomo Metal Mining har egentligen redan sedan 2021 samarbetat kring forskning på katodmaterial för att lösa utmaningarna som tekniken haft. Bland annat bryts materialet lätt ner vid upprepade laddningscykler.
Med hjälp av Sumitomos egenutvecklade pulverteknik har man nu tagit fram ett nytt och mer slitstarkt katodmaterial som ska passa för massproduktion och ha en längre livslängd.
Målet är att nå världens första kommersiella användning av solid state-batterier i elbilar. Något som förväntas förändra elbilsmarknaden i grunden.
Toyota har siktet på att lansera den första elbilen med solid state-batterier omkring 2027 till 2028.
















Kommentera