Toyota-utspelet: Fördela batteriresurser till hybrider istället för elbilar

Kollage: Toyota-koncept på elblar och Gill Pratt.

Toyota kritiseras ofta för att vara sena med att satsa på elbilar. Minst lika kritiska tillbaka till just elbilar har Toyota varit. Nyligen presenterande Toyota nya planer på att så sakta faktiskt satsa mer på elbilar och lansera flera nya modeller – dock inte förrän 2026.

I förra veckan kom ett nytt kritiskt utspel från Toyota, inför det stundande G7-mötet i Japan som nyligen avslutades. Det var från Toyotas chefsforskare Gill Pratt som höjde en varningens finger till elbilar i ett långt brandtal.

Gill Pratt menar nämligen att omställningen till elbilar går för fort. Anledningen är att det inte kommer att finnas tillräckligt med resurser för batterier och att laddinfrastrukturen med förnybara källor är för bristfällig.

– Så småningom kommer resursbegränsningarna att upphöra, men under många år kommer vi inte att ha tillräckligt med batterimaterial och förnybara laddningsresurser för att enbart satsa på elbilar, sa Gill Pratt i sitt tal.

Han går vidare med att lyfta fram elbilar som drivs med el från kolkraft. De kommer aldrig kunna bidra till att minska koldioxidutsläppen. Då är det bättre med att köra en hybridbil på enbart bensin, menar han.

– Nu får ni förstå mig rätt. Elbilar är den bästa lösningen för många kunder idag. Japan kommer producera många av dem, men för en tid framöver kommer andra fordonstyper vara bättre för andra kunder, fortsätter Gill Pratt.

Satsa på hybrider istället

Det är av de anledningarna som Gill Pratt menar att världen måste bromsa upp skiftet till elbilar. Resursbegränsningarna måste upphöra och den förnybara elproduktionen måste komma ikapp innan en bred omställning till elbilar.

Istället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh.

– Då är det möjligt att ersätta 84 stycken helt bensindrivna bilar med högre utsläpp istället för en. Det viktigaste är att få bort de äldre bilarna med enbart förbränningsmotorer i ett första steg, fortsätter Gill Pratt. Sedan kan helelektriska bilar komma.

Gill Pratt fortsätter:

– Både batterimaterial och förnybar laddningsinfrastruktur kommer det så småningom att finnas gott om, men det kommer att ta decennier för batterimaterialgruvor, förnybara energikällor och säsongsbetonade energilagringsanläggningar att skala upp.

I sitt brandtal drog Gill Pratt en analogi till efterkrigstiden i Japan. Då det rådde matbrist i landet lärde sig befolkningen att dela upp resurserna. Istället för att äta helt köttbaserade middagar livnärde sig befolkningen på rätter som ramen som innehåller mindre kött och fler vegetariska näringskällor.

Toyota och Gill Pratt menar alltså att vägen till att minska utsläppen och på sikt uppnå klimatneutralitet måste gå via hybrider för att i ett senare steg ställa om till helelektriska fordon. Det står exempelvis i direkt kontrast till exempelvis Teslas tankar – och den nyligen presenterade Tesla Master Plan Del 3 som menar att det är möjligt.

Hela talet kan du se i videospelaren nedanför:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.