När Toyota visade upp elbilen bZ4X inför lanseringen förra året var den utrustad med steer-by-wire-teknik. Det innebär att det inte finns någon mekanisk länk mellan ratten och hjulen. Istället vrids hjulen elektroniskt genom en motor som reagerar på rattens rörelser. Det var något som skulle erbjuda en mer flexibel och individuellt anpassad körupplevelse. Men när bZ4X väl lanserades hade den en traditionell mekanisk ratt.
Nu meddelar Toyota att man är på banan för att lansera tekniken i produktionsklara elbilar till slutet av nästa år. Företagets ingenjörer har arbetat med tekniken som man kallar för One Motion Grip. Det ska göra styrningen ”enklare, med en mer familjär känsla”.
Som en del av utvecklingsarbetet har man låtit ”hundratals” personer både inom och utanför Toyota testa tekniken för att göra den så intuitiv som möjligt. Tekniken utvecklas nu eftersom den blivit tillåten i lagstiftningen. I Europa har lagkravet på en mekanisk styrstång mellan ratten och hjulen nyligen slopats. Tekniken är sedan en längre tid tillbaka också tillåten i Japan.

Genom att elektroniskt styra förhållandet mellan rattrörelserna och hjulen kan Toyota förenkla körningen i komplexa situationer. Det skulle exempelvis innebär att bilen kräver ett mindre rattutslag i låga hastigheter i stadstrafiken, medan styrningen blir mindre känslig på raka motorvägar. Man kan också tänka sig att man förändrar hur styrningen fungerar när föraren backar, eller drar ett släp.
Toyota hoppas i framtiden kunna erbjuda nya inställningar till styrningen med nya körupplevelser som följd genom trådlösa mjukvaruppdateringar. Det är dock inget som lagstiftningen tillåter idag.
Steer-by-wire-tekniken är också en viktig byggsten i den nästa generationen elbilar som Toyota och Lexus ska lansera från 2026. Vi såg det bland annat i Lexus-konceptet LF-ZC som visades upp i förra veckan.
Kommentera