Toyota riktar kritik till norska räckviddstestet: ”Använde en begagnad elbil”

I förra veckan genomförd norska bilorganisationen NAF sitt omfattande vinterräckviddstest El Prix med 23 elbilar. Syftet i den första ettappen var att se hur den faktiska räckvidden blir i förhållanden till den angivna WLTP-räckvidden.

Bilarna som NAF använder i testerna är ofta pressbilar som biltillverkarna lånar ut. Toyota ville däremot inte vara med i årets upplaga och har dessutom avböjt att medverka vid tidigare tester. Det eftersom Toyota anser att testerna som de faktiskt medverkat i har gett en orättvis bild av bilarna. Toyota har tidigare sagt att man ogillar testerna, då de bara fokuserar på räckvidd: ”Något som inte är relevant i vardagen”.

Ändå stod där en Toyota bZ4X på startlinjen i årets vinterupplaga av El Prix och dessutom var det en av de bilarna med största avvikelse mot WLTP. Det visade sig att NAF istället hade hyrt en Toyota bZ4X till testerna.

Toyota skarpt kritisk

Nu riktar Toyota Norge skarp kritik mot testerna och menar att det blir orättvist när NAF ställde en begagnad Toyota bZ4X mot nya bilar.

– Så vitt vi vet är det första gången en välanvänd hyrbil används som testbil i detta räckviddstest. Det har inte varit praxis när andra bilmärken har avböjt att medverka. Vi anser att det inte är rättvist att jämföra nya och begagnade bilar i samma test. Vi är öppna för att diskutera prestandan och fördelarna med våra elbilar med NAF, Motor och andra medier och intressenter i syfte att förmedla en jämlik och öppen bedömning till våra kunder, skriver Toyota i sitt uttalande.

Toyota lyfter också fram några konkreta observationer kring testerna:

  • Resultaten i NAF och Motors vintertest 2024 visar att AWD-systemet i Toyota bZ4X, som säkerställer ännu bättre köregenskaper, inte nämnvärt påverkar bilens räckvidd. AWD-versionen har nästan samma räckvidd som FWD-versionen som testades förra året (313,5 mot 323 km). Vi noterar också hur konkurrenskraftig bilen är när det kommer till energieffektivitet (19 kWh/100 km).
  • Testet genomfördes utan Toyotas inblandning med en välanvänd bZ4X-hyrbil registrerad i mars 2023, som redan har kört över 33 000 kilometer. Mot denna bakgrund understryker det relativt goda resultatet hållbarheten hos vårt batteri och framdrivningssystem.
  • Fälgarna på hyrbilen är inte identiska med de original som används på våra pressbilar och som används för WLTP-testerna. Dessutom är lufttrycket och däckens skick okänt för oss. Vi tror att testresultatet kunde ha blivit ännu bättre med optimala förhållanden.
  • 2023-modellen som användes i testet är inte längre till salu. 2024-modellen har uppgraderats avsevärt, inklusive snabbare laddning.
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.